Como no. 4
2015Om kunstverket
Øystein Aasan er en kunstner som lar allerede eksisterende maleri, arkitektur, skulptur, bøker og annet som vekker kunstnerens interesse danne utgangspunkt for nye kunstverk. I Aasans arbeider settes gjenstandenes opprinnelige innhold inn i en ny kontekst. I denne nye konteksten – kunstkonteksten, spiller betrakteren en viktig rolle og kunstneren inviterer oss til å bidra i produksjonen av nytt innhold. Kunsten hans bevarer således en rest av det som har vært, samtidig som det representerer noe nytt og i seg selv meningsbærende.
Øystein Aasans tre arbeider i Oslo kommunes kunstsamling illustrerer kunstnerens metode godt. Maleriene Serve og Como nr. 4. er bygget opp av geometriske elementer i to nivåer og av ulik karakter. Det ene nivået utgjør bildets bakgrunn og er bygget opp av geometriske figurer lagt i flaten og helhetlig artikulert i hvit, sort og beige. På det andre nivået presenteres vi for geometriske strukturer med tredimensjonal karakter som regelrett svever i rommet. Lik en slektning av kubismen gir den transparente artikuleringen i blått, oker og brunt oss både tilgang til figurens bakside og til rommet bak figuren.
Aasans malerier fungerer som collager der kunsthistoriens eksperimenter med flate og rom dekonstrueres og plasseres inn i kunstnerens egne billedkonstruksjoner. Det er samtidig en åpenbar referanse til arkitektur i Aasans malerier og de geometriske figurene kan like gjerne tolkes som bygningselementer tatt ut av sin opprinnelige kontekst og omgjort til billedelementer. I Mnemotic nr. 1 tydeliggjøres denne handlingen ved inkorporasjonen av en fotocollage. Fotoet viser utsnittet av et enkelt og lite bemerkelsesverdig interiør som innenfor rammene av Aasans maleri opphøyes til noe verdifullt og bevaringsverdig.
Innkjøpt, Oslo kommunes kunstordning 2016
Om kunstverket
Øystein Aasan er en kunstner som lar allerede eksisterende maleri, arkitektur, skulptur, bøker og annet som vekker kunstnerens interesse danne utgangspunkt for nye kunstverk. I Aasans arbeider settes gjenstandenes opprinnelige innhold inn i en ny kontekst. I denne nye konteksten – kunstkonteksten, spiller betrakteren en viktig rolle og kunstneren inviterer oss til å bidra i produksjonen av nytt innhold. Kunsten hans bevarer således en rest av det som har vært, samtidig som det representerer noe nytt og i seg selv meningsbærende.
Øystein Aasans tre arbeider i Oslo kommunes kunstsamling illustrerer kunstnerens metode godt. Maleriene Serve og Como nr. 4. er bygget opp av geometriske elementer i to nivåer og av ulik karakter. Det ene nivået utgjør bildets bakgrunn og er bygget opp av geometriske figurer lagt i flaten og helhetlig artikulert i hvit, sort og beige. På det andre nivået presenteres vi for geometriske strukturer med tredimensjonal karakter som regelrett svever i rommet. Lik en slektning av kubismen gir den transparente artikuleringen i blått, oker og brunt oss både tilgang til figurens bakside og til rommet bak figuren.
Aasans malerier fungerer som collager der kunsthistoriens eksperimenter med flate og rom dekonstrueres og plasseres inn i kunstnerens egne billedkonstruksjoner. Det er samtidig en åpenbar referanse til arkitektur i Aasans malerier og de geometriske figurene kan like gjerne tolkes som bygningselementer tatt ut av sin opprinnelige kontekst og omgjort til billedelementer. I Mnemotic nr. 1 tydeliggjøres denne handlingen ved inkorporasjonen av en fotocollage. Fotoet viser utsnittet av et enkelt og lite bemerkelsesverdig interiør som innenfor rammene av Aasans maleri opphøyes til noe verdifullt og bevaringsverdig.
Innkjøpt, Oslo kommunes kunstordning 2016