By Ekebergåsen, Live Photo #20
2011Om kunstverket
Siden 1999 har Crispin Gurholt (f. 1965) kombinert stedsspesifikk performance, film, fotografi og maleri med sine Live Photos. I det monumentale fotografiet Ved Ekebergåsen / By Ekebergåsen, Live Photo #20, fra 2011, befinner man seg midt mellom Bjørvika og Christian Ringnes fremtidige skulpturpark. Der har fem kunstelever fra Prosjektskolen samlet seg i det som nærmest virker som den siste rest av en frodig natur i en ellers dystopisk verden. De står rundt en trerot eller kanskje et monument eller en skulptur. Her har de skapt sitt eget galleri, kanskje i opposisjon til kunstinstitusjonene som reiser seg rundt dem. Kanskje det er et bilde på hvilken uviss fremtid disse unge kunstnerne har, eller kanskje de ønsker å forbli i undergrunnen, hvor de kan dyrke sin egen kunst på egne premisser.
Den to timer lange performancen, hvor fotografiet er tatt fra, viser nøye regisserte karakterer som står helt i ro i flere timer, kun avbrutt av noen få, korte pauser. De er uttrykksløse, ingen har blikk-kontakt, og de virker absorbert i hver sin isolerte boble. Gurholt har også filmet performancen, hvor han beveger seg i rommet mellom karakterene, og det fremstår som om tiden og verden står stille. Bak kamera står et kobbel av stylister, lys-settere, samt et publikum som ser det hele gjennom pleksiglass.
Gurholt trer inn i tableau vivant-tradisjonen med sine Live Photos. Tableau vivant kan oversettes til levende bilde, og hadde sin storhetstid på 1800-tallet. Det kanskje mest kjente eksempelet på dette fra Norge, var fremføringen av Brudeferden i Hardanger på Christiania Theater i 1849, der skuespillerne sto uten tale og bevegelse, poserende som i det kjente maleriet, med tilhørende dekorasjoner og musikk.
Gurholts kunst kan sees i lys av en politisk dreining i kunsten. Systemkritikk, makthierarki, institusjonskritikk, undertrykkelse, økonomiske strukturer, og andre samfunnskritiske forhold går igjen i flere av Gurholts arbeider.
Innkjøpt, Oslo kommunes kunstordning
2016Om kunstverket
Siden 1999 har Crispin Gurholt (f. 1965) kombinert stedsspesifikk performance, film, fotografi og maleri med sine Live Photos. I det monumentale fotografiet Ved Ekebergåsen / By Ekebergåsen, Live Photo #20, fra 2011, befinner man seg midt mellom Bjørvika og Christian Ringnes fremtidige skulpturpark. Der har fem kunstelever fra Prosjektskolen samlet seg i det som nærmest virker som den siste rest av en frodig natur i en ellers dystopisk verden. De står rundt en trerot eller kanskje et monument eller en skulptur. Her har de skapt sitt eget galleri, kanskje i opposisjon til kunstinstitusjonene som reiser seg rundt dem. Kanskje det er et bilde på hvilken uviss fremtid disse unge kunstnerne har, eller kanskje de ønsker å forbli i undergrunnen, hvor de kan dyrke sin egen kunst på egne premisser.
Den to timer lange performancen, hvor fotografiet er tatt fra, viser nøye regisserte karakterer som står helt i ro i flere timer, kun avbrutt av noen få, korte pauser. De er uttrykksløse, ingen har blikk-kontakt, og de virker absorbert i hver sin isolerte boble. Gurholt har også filmet performancen, hvor han beveger seg i rommet mellom karakterene, og det fremstår som om tiden og verden står stille. Bak kamera står et kobbel av stylister, lys-settere, samt et publikum som ser det hele gjennom pleksiglass.
Gurholt trer inn i tableau vivant-tradisjonen med sine Live Photos. Tableau vivant kan oversettes til levende bilde, og hadde sin storhetstid på 1800-tallet. Det kanskje mest kjente eksempelet på dette fra Norge, var fremføringen av Brudeferden i Hardanger på Christiania Theater i 1849, der skuespillerne sto uten tale og bevegelse, poserende som i det kjente maleriet, med tilhørende dekorasjoner og musikk.
Gurholts kunst kan sees i lys av en politisk dreining i kunsten. Systemkritikk, makthierarki, institusjonskritikk, undertrykkelse, økonomiske strukturer, og andre samfunnskritiske forhold går igjen i flere av Gurholts arbeider.
Innkjøpt, Oslo kommunes kunstordning
2016