Bird in Space (Erling Viksjø)
2014Om kunstverket
Knut Henrik Henriksen hyller arkitekt Erling Viksjø med denne skulpturen. Formen og tittelen gir også et nikk til kunstneren Constantin Brancusis Bird in Space. De fremstår begge som stiliserte fugler i bevegelse, men der Brancusis fugl er sensuell med runde og myke former, er Henriksens skulptur rå og ubehandlet, hard og kantete. Både form og materiale er hentet fra Viksjø. Det er en replikk og kunstnerisk tolkning av et formelement som repeteres langs vindusfasaden på rådhuset i Bergen.
Henriksen transformerer og løsriver Viksjøs opprinnelige form og innhold til noe nytt. Han leker seg, og henter ut formen fra fasaden, og ser hvordan detaljer og utsnitt i en arkitektonisk masse kan gi ny mening når det er løsrevet. Skulpturen blir som en brikke i et puslespill, hvor puslespillet er Bergen rådhus.
Skulpturen er laget av materialet naturbetong, som ble utviklet og patentert av Viksjø på 1950-tallet. Materialet er en sentral del av norsk modernisme fra 1960-tallet. Man finner det i regjeringskvartalets høyblokk og Y-blokken, rådhuset i Bergen, Hydrobygget, samt en rekke andre offentlige bygg. I likhet med furu-materiale, som også går igjen i Henriksens kunstnerskap, er naturbetong et typisk norsk byggemateriale, særlig før 80-tallet.
Den kjente arkitekten Le Corbusier er som en farsfigur både for Henriksen og Viksjø. Felles for de tre er streben mot «betong brut», det vil si betongens sanne natur, der materialet i klassisk modernistisk ånd er seg selv uten å skjule sine egenskaper. Et spørsmål er om naturbetong kvalifiserer til dette, ettersom betongen er foredlet ved sandblåsing som fremhever finslipt elvestein. Nettopp «arkitektonisk tvil» går som en rød tråd gjennom Henriksens kunstnerskap. Han tar gjerne utgangspunkt i noe som har gått «galt» ved et bygg, enten det er anakronismer i form av påbygg som krasjer stilmessig, bruk av feil materialer, standardiseringer eller historiske endringer.
Innkjøpt, Oslo kommunes kunstordning 2015
Om kunstverket
Knut Henrik Henriksen hyller arkitekt Erling Viksjø med denne skulpturen. Formen og tittelen gir også et nikk til kunstneren Constantin Brancusis Bird in Space. De fremstår begge som stiliserte fugler i bevegelse, men der Brancusis fugl er sensuell med runde og myke former, er Henriksens skulptur rå og ubehandlet, hard og kantete. Både form og materiale er hentet fra Viksjø. Det er en replikk og kunstnerisk tolkning av et formelement som repeteres langs vindusfasaden på rådhuset i Bergen.
Henriksen transformerer og løsriver Viksjøs opprinnelige form og innhold til noe nytt. Han leker seg, og henter ut formen fra fasaden, og ser hvordan detaljer og utsnitt i en arkitektonisk masse kan gi ny mening når det er løsrevet. Skulpturen blir som en brikke i et puslespill, hvor puslespillet er Bergen rådhus.
Skulpturen er laget av materialet naturbetong, som ble utviklet og patentert av Viksjø på 1950-tallet. Materialet er en sentral del av norsk modernisme fra 1960-tallet. Man finner det i regjeringskvartalets høyblokk og Y-blokken, rådhuset i Bergen, Hydrobygget, samt en rekke andre offentlige bygg. I likhet med furu-materiale, som også går igjen i Henriksens kunstnerskap, er naturbetong et typisk norsk byggemateriale, særlig før 80-tallet.
Den kjente arkitekten Le Corbusier er som en farsfigur både for Henriksen og Viksjø. Felles for de tre er streben mot «betong brut», det vil si betongens sanne natur, der materialet i klassisk modernistisk ånd er seg selv uten å skjule sine egenskaper. Et spørsmål er om naturbetong kvalifiserer til dette, ettersom betongen er foredlet ved sandblåsing som fremhever finslipt elvestein. Nettopp «arkitektonisk tvil» går som en rød tråd gjennom Henriksens kunstnerskap. Han tar gjerne utgangspunkt i noe som har gått «galt» ved et bygg, enten det er anakronismer i form av påbygg som krasjer stilmessig, bruk av feil materialer, standardiseringer eller historiske endringer.
Innkjøpt, Oslo kommunes kunstordning 2015