Be Patient
2013Om kunstverket
Shwan Dler Qaradaki beskrives som en mixedmedia-kunstner. Han arbeider både innenfor maleri, tegning, foto, video og installasjon der han tar i bruk det mediet han anser som relevant i forhold til innhold.
I Be Patient skildrer kunstneren møtet med det offentlige Norge. Her materialiserer Qaradaki det han kaller et piggtrådbrev; det fryktede avslagsbrevet. Kunstverket består av en stor hvit plate hvor piggtråd erstatter skriften. Be Patient forestiller avtrykket av avslagsbrevet som kunstneren frykter å motta på sin asylsøknad. Sammen med dette spilles et lydspor med opptak fra Utlendingsdirektoratets automatiske telefonsvar: "Alle linjer er fremdeles opptatt, men vi vil hjelpe deg så fort vi kan..."
Qaradaki kommer opprinnelig fra det irakiske Kurdistan, og kom til Norge som politisk flyktning i 1999. Hans kunst har en gjennomgående tematikk og inneholder klare politiske undertoner. Qaradaki responderer på en verden preget av krig og grusomheter, og han bruker aktivt sitt eget liv og historie i kunsten. Han skildrer både identitet, tilhørighet og asylproblematikk i en multietnisk og multikulturell verden. I sine arbeider belyser han frykt og tvil, men også et begjær etter en tilværelse i demokrati. For Qaradaki er idéen det viktigste, deretter kommer det estetiske. "Jeg må formidle noe, og det jeg gjør blir gjerne politisk" sier han.
Innkjøpt, Oslo kommunes kunstordning
2013Om kunstverket
Shwan Dler Qaradaki beskrives som en mixedmedia-kunstner. Han arbeider både innenfor maleri, tegning, foto, video og installasjon der han tar i bruk det mediet han anser som relevant i forhold til innhold.
I Be Patient skildrer kunstneren møtet med det offentlige Norge. Her materialiserer Qaradaki det han kaller et piggtrådbrev; det fryktede avslagsbrevet. Kunstverket består av en stor hvit plate hvor piggtråd erstatter skriften. Be Patient forestiller avtrykket av avslagsbrevet som kunstneren frykter å motta på sin asylsøknad. Sammen med dette spilles et lydspor med opptak fra Utlendingsdirektoratets automatiske telefonsvar: "Alle linjer er fremdeles opptatt, men vi vil hjelpe deg så fort vi kan..."
Qaradaki kommer opprinnelig fra det irakiske Kurdistan, og kom til Norge som politisk flyktning i 1999. Hans kunst har en gjennomgående tematikk og inneholder klare politiske undertoner. Qaradaki responderer på en verden preget av krig og grusomheter, og han bruker aktivt sitt eget liv og historie i kunsten. Han skildrer både identitet, tilhørighet og asylproblematikk i en multietnisk og multikulturell verden. I sine arbeider belyser han frykt og tvil, men også et begjær etter en tilværelse i demokrati. For Qaradaki er idéen det viktigste, deretter kommer det estetiske. "Jeg må formidle noe, og det jeg gjør blir gjerne politisk" sier han.
Innkjøpt, Oslo kommunes kunstordning
2013