Ved 1980-årenes omforming av området ved Grønland la byen til rette for utsmykninger. Arkitektkontoret LPO vant konkurransen om utforming av Grønland Vaterland-området i 1982, og ønsket å samarbeide m...
Ved 1980-årenes omforming av området ved Grønland la byen til rette for utsmykninger. Arkitektkontoret LPO vant konkurransen om utforming av Grønland Vaterland-området i 1982, og ønsket å samarbeide med en kunstner. Oslo kommunes kunstsamlinger foreslo Ola Enstad, og prosjektet ble godkjent av det kommunale utsmykkingsfondet. Dette ble utgangspunktet for et nært sammarbeid mellom Enstad og LPO arkitekt Karl Christiansen. Enstad tok her utgangspunkt i noen av sine tidligere montasjer bestående av små og identiske froskemannsfigurer oppstilt i militære formasjoner og preget av anonymisering og konformitet. Slike amfibievesener kunne riktignok overleve under vanskelige forhold, men noe av deres menneskelighet gikk tapt. Der Akerselvas kulvert åpnet seg ble nå seks store glassfiberarmerte froskemannsfigurer festet med wire til 16 meter høye og skråstilte stålstenger. Slik synes de å stupe mot elva – og delvis mot ødeleggende møter med breddens brostein. Dermed kan det nok oppleves som et dystert monument, men det preges samtidig av burlesk humor – under forberedelsene foreslo kunstneren spøkefullt å erverve en utrangert ubåt, male den gul og plassere den i elva nær stuperne.