Nonfigurativ skulptur i drevet og håndsveiset kobber. Gjennom sitt arbeid med stiliserte menneskefigurer, etter hvert også fantasidyr, nådde den bulgarskfødte kunstneren mot slutten av 1960-årene fram...
Nonfigurativ skulptur i drevet og håndsveiset kobber. Gjennom sitt arbeid med stiliserte menneskefigurer, etter hvert også fantasidyr, nådde den bulgarskfødte kunstneren mot slutten av 1960-årene fram til et svært personlig nonfigurativt formspråk. Utgangspunktet var livets og menneskehetens store spørsmål, og for Hillgaard hadde hver av skulpturenes mange elementer sin helt spesielle betydning. Hun har likevel understreket at publikum ikke var bundet av dette og kunne bruke sin fantasi når de betraktet verkene. Denne skulpturen er trolig hennes betydeligste offentlige arbeid i Oslo, og ble reist i 1978 ved Bestumkilen, som gave til Oslo fra Ingvald Nielsens legat. Etter kunstnerens ønske sto den opprinnelig på en lav sokkel, men fordi forbipasserende lett kom til å skade verket, ble den i 1981 plassert på en noe høyere sokkel.