Blå fugl - hommage à Tor Hoff
1967Om kunstverket
Tor Hoff var en viktig skikkelse i etableringen av den nonfigurative kunsten i Norge, sammen med kollegaene i den beryktede «dødsgjengen»: Gunnar S. Gundersen, Ludvig Eikaas, Odd Tandberg og Egil Øyen. Hoffs uttrykk var unikt og basert på former som i en håndvending beveget seg fra det geometriske til det organiske. Han produserte kunst for kunstens egen skyld.
Hoffs kunstnerskap fikk en brå slutt da han i 1976 tok sitt liv etter å ha drept sin kone. Situasjonen har preget resepsjonen av kunstnerskapet hans og han mistet fotfeste i den norske kunsthistorien som følge. I Blå fugl - hommage à Tor Hoff vekker derimot Uthaug arven fra Hoff til live med skulpturen som virkemiddel. Med utgangspunkt i geometriske former og primærfargen blå presenterer Uthaug en 2 meter høy skulptur sveiset sammen av jernplater. I denne skulpturen er de negative mellomrommene like viktig som den fysiske formen, og i samspillet mellom kunstverk og omgivelser trer Hoffs lek med geometriske og organiske former tydelig frem.
Om kunstverket
Tor Hoff var en viktig skikkelse i etableringen av den nonfigurative kunsten i Norge, sammen med kollegaene i den beryktede «dødsgjengen»: Gunnar S. Gundersen, Ludvig Eikaas, Odd Tandberg og Egil Øyen. Hoffs uttrykk var unikt og basert på former som i en håndvending beveget seg fra det geometriske til det organiske. Han produserte kunst for kunstens egen skyld.
Hoffs kunstnerskap fikk en brå slutt da han i 1976 tok sitt liv etter å ha drept sin kone. Situasjonen har preget resepsjonen av kunstnerskapet hans og han mistet fotfeste i den norske kunsthistorien som følge. I Blå fugl - hommage à Tor Hoff vekker derimot Uthaug arven fra Hoff til live med skulpturen som virkemiddel. Med utgangspunkt i geometriske former og primærfargen blå presenterer Uthaug en 2 meter høy skulptur sveiset sammen av jernplater. I denne skulpturen er de negative mellomrommene like viktig som den fysiske formen, og i samspillet mellom kunstverk og omgivelser trer Hoffs lek med geometriske og organiske former tydelig frem.