Jørleif Uthaug  (1911 - 1990)

Blå fugl - hommage à Tor Hoff

1967
Skulptur: Jern, bemalt blå
Skulptur: 200 x 80 x 37 cm
Sokkel: 20 x 83 cm
Andre mål (diameter på jernplate skulpturen er montert på): 83 cm
OKK.00507

Om kunstverket

Jørleif Uthaug var en mangfoldig kunstner som arbeidet i et stort antall teknikker og sjangeruttrykk i løpet av kunstnerskapet sitt. Han begynte som maler, men fikk sitt kunstneriske gjennombrudd i ar...
Jørleif Uthaug var en mangfoldig kunstner som arbeidet i et stort antall teknikker og sjangeruttrykk i løpet av kunstnerskapet sitt. Han begynte som maler, men fikk sitt kunstneriske gjennombrudd i arbeidet med nonfigurativ skulptur. Den nonfigurative kunstens formål er ikke å reprodusere virkelige objekter, men å utvikle motiver basert på kunstens primære virkemidler slik som linje, form og farge. Kunstnerne skulle formidle orden og harmoni, som en motvekt til den kaotiske virkeligheten. Der den abstrakte kunsten fremdeles tar utgangspunkt virkelige objekter, handlet det for de nonfigurative kunstnerne om å skape et nytt uttrykk med kunsten selv som utgangspunkt.

Tor Hoff var en viktig skikkelse i etableringen av den nonfigurative kunsten i Norge, sammen med kollegaene i den beryktede «dødsgjengen»: Gunnar S. Gundersen, Ludvig Eikaas, Odd Tandberg og Egil Øyen. Hoffs uttrykk var unikt og basert på former som i en håndvending beveget seg fra det geometriske til det organiske. Han produserte kunst for kunstens egen skyld.

Hoffs kunstnerskap fikk en brå slutt da han i 1976 tok sitt liv etter å ha drept sin kone. Situasjonen har preget resepsjonen av kunstnerskapet hans og han mistet fotfeste i den norske kunsthistorien som følge. I Blå fugl - hommage à Tor Hoff vekker derimot Uthaug arven fra Hoff til live med skulpturen som virkemiddel. Med utgangspunkt i geometriske former og primærfargen blå presenterer Uthaug en 2 meter høy skulptur sveiset sammen av jernplater. I denne skulpturen er de negative mellomrommene like viktig som den fysiske formen, og i samspillet mellom kunstverk og omgivelser trer Hoffs lek med geometriske og organiske former tydelig frem.

© Jørleif Uthaug / BONO Fotografi: © Trond A. Isaksen Tekst: Mari Fredriksen Sundet