Bilvrak i høstsol
1973-1974Om kunstverket
Et bilvrak en høstdag i strålende sol. Innenfor et kvadratisk format går kunstneren tett på fronten av en lastebil sett fra siden. I bakgrunnen en skog med løvverk i høstfarger. Motivet fremstår som fotorealistisk, men samtidig virker det påfallende malerisk i fremstillingen av hvordan lyset treffer bildøren, glassruten og bladverket. Bildet inviterer til å studere nærmere hvordan maleriet er bygget opp av ulike flater som virker med og mot hverandre, nærmest som i en abstrakt komposisjon.
Leonard Rickhards Bilvrak i høstsol var med på kunstnerens første separatutstilling i Kunstnerforbundet i 1974. Her ble det vist på en egen vegg i overlyssalen sammen med et annet fotorealistisk maleri med bilvrak som motiv. Det andre har imidlertid gått tapt, og siden det har gått tapt så er vårt verk her det eneste fotorealistiske vi har fra kunstnerens side. Fotorealismen tidlig på 1970-tallet vakte Rickhards interesse og ble en inngang til det figurative maleriet. Bildet ble begynnelsen på en innsirkling av maleriets formale sider i tett dialog med kunsthistorien. Samtidig vitner fremstillingen om kunstnerens skarpe blikk for omgivelser og ting.
Om kunstverket
Et bilvrak en høstdag i strålende sol. Innenfor et kvadratisk format går kunstneren tett på fronten av en lastebil sett fra siden. I bakgrunnen en skog med løvverk i høstfarger. Motivet fremstår som fotorealistisk, men samtidig virker det påfallende malerisk i fremstillingen av hvordan lyset treffer bildøren, glassruten og bladverket. Bildet inviterer til å studere nærmere hvordan maleriet er bygget opp av ulike flater som virker med og mot hverandre, nærmest som i en abstrakt komposisjon.
Leonard Rickhards Bilvrak i høstsol var med på kunstnerens første separatutstilling i Kunstnerforbundet i 1974. Her ble det vist på en egen vegg i overlyssalen sammen med et annet fotorealistisk maleri med bilvrak som motiv. Det andre har imidlertid gått tapt, og siden det har gått tapt så er vårt verk her det eneste fotorealistiske vi har fra kunstnerens side. Fotorealismen tidlig på 1970-tallet vakte Rickhards interesse og ble en inngang til det figurative maleriet. Bildet ble begynnelsen på en innsirkling av maleriets formale sider i tett dialog med kunsthistorien. Samtidig vitner fremstillingen om kunstnerens skarpe blikk for omgivelser og ting.