Bildet er del av en serie på 12 litografier – opprinnelig en kalendermappe med bidrag av Knut Yran, Jørleif Uthaug, Einar Granum, Arne Hegglund og Håkon Stenstadvold.
Litografiene ble utgitt på Knut ...
Bildet er del av en serie på 12 litografier – opprinnelig en kalendermappe med bidrag av Knut Yran, Jørleif Uthaug, Einar Granum, Arne Hegglund og Håkon Stenstadvold.
Litografiene ble utgitt på Knut Yrans kalenderforlag, trykket i store unummererte opplag og hovedsakelig spredt rundt til skoler over hele landet.
Motivene tematiserer oppbyggingen av Norge som en moderne industrinasjon i årene etter krigen: Et stort kollektivt løft tuftet på utdanning og forskning i samspill med viktige næringsveier som industri, sjøfart, fiske, skog- og landbruk. Ved bruk av plakatestetikkens klare farger og former trer bildenes budskap tydelig frem; en søken mot harmoni og forsoning mellom by og land, natur og kultur. De forenklede menneskefigurene er fremstilt som handlekraftige og sterke og beskrives i kraft av sin funksjon i fellesprosjektet fremfor som enkeltmennesker.
Av Oslo kommunes omfattende grafikksamling er en betydelig del fra 1950- og 60-tallet. Ofte ble samme motiv innkjøpt i stort antall og var slik med på å prege mange av Oslos offentlige bygg.