Vår vår
2023Om kunstverket
Under en tidlig befaring av byggeplassen på Furuset, fant kunstneren en rekke sylindere i betong og stein som var et resultat av utboringen av kabelbaner i bygningsmassen. Sylinderne anses generelt som avfall som kastes, men kunstneren ønsket å gjenbruke disse i kombinasjon med avstøpninger av de samme kjernene i farget glass. Resultatet har blitt en gruppe sansbare verk som tar opp i seg lys og bevegelse, samtidig som de peker utover seg selv og knytter seg til stedet.
Skulpturinstallasjonen vil påvirkes av vær og vind, hvor regn og fuktig vær endrer overflate og dybde i fargene og synlighet av steinen i betongen. Det fargede glasset i kombinasjon med betongen kan gi assosiasjoner til bjørketrær i sollys om våren, og hvordan lyset filtreres gjennom de lysegrønne bladene. Kunstprosjektet tematiserer blant annet det vi tar for gitt eller ikke ser, verdi og verdighet samt gjenbruk og bærekraft.
I demenslandsbyen Furuset Hageby skal kunsten skal spille en betydelig rolle ved å bidra til å spille på beboernes ressurser og redusere uro og angst. Hagebyens søkelys på natur og miljø, som Støens kunstverk er eksempel på, har vært viktig i utviklingen av kunstprosjektene som helhet og et sentralt omdreiningspunkt for arbeidet frem mot ferdige kunstverk.
Furuset hageby åpnet i 2024, og er bygget i tråd med den nederlandske modellen De Hogeweyk i Weesp, Nederland. De Hogeweyk, som åpnet i 2009, er kjent som den første demenslandsbyen i verden som både skulle tilby pasientene et så tilnærmet «normalt» liv som mulig og samtidig de-institusjonalisere tradisjonell behandling for langtidssyke. Tre kunstnere har arbeidet med å utforme kunst til den nye hagebyen; Eirin Støen, Siv Bugge Vatne og Gerd Tinglum.
Kunstneren Eirin Støens praksis er forankret i et engasjement for miljø, historie og sosiale forhold i krysningspunkter mellom kunst, kunstens samfunnsmessige betydning, mellommenneskelige forhold og empati. I prosjekter for det offentlige rom utvikler og undersøker hun forskjellige innganger og former for kunstnerisk sosial og relasjonell praksis.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2023
Om kunstverket
Under en tidlig befaring av byggeplassen på Furuset, fant kunstneren en rekke sylindere i betong og stein som var et resultat av utboringen av kabelbaner i bygningsmassen. Sylinderne anses generelt som avfall som kastes, men kunstneren ønsket å gjenbruke disse i kombinasjon med avstøpninger av de samme kjernene i farget glass. Resultatet har blitt en gruppe sansbare verk som tar opp i seg lys og bevegelse, samtidig som de peker utover seg selv og knytter seg til stedet.
Skulpturinstallasjonen vil påvirkes av vær og vind, hvor regn og fuktig vær endrer overflate og dybde i fargene og synlighet av steinen i betongen. Det fargede glasset i kombinasjon med betongen kan gi assosiasjoner til bjørketrær i sollys om våren, og hvordan lyset filtreres gjennom de lysegrønne bladene. Kunstprosjektet tematiserer blant annet det vi tar for gitt eller ikke ser, verdi og verdighet samt gjenbruk og bærekraft.
I demenslandsbyen Furuset Hageby skal kunsten skal spille en betydelig rolle ved å bidra til å spille på beboernes ressurser og redusere uro og angst. Hagebyens søkelys på natur og miljø, som Støens kunstverk er eksempel på, har vært viktig i utviklingen av kunstprosjektene som helhet og et sentralt omdreiningspunkt for arbeidet frem mot ferdige kunstverk.
Furuset hageby åpnet i 2024, og er bygget i tråd med den nederlandske modellen De Hogeweyk i Weesp, Nederland. De Hogeweyk, som åpnet i 2009, er kjent som den første demenslandsbyen i verden som både skulle tilby pasientene et så tilnærmet «normalt» liv som mulig og samtidig de-institusjonalisere tradisjonell behandling for langtidssyke. Tre kunstnere har arbeidet med å utforme kunst til den nye hagebyen; Eirin Støen, Siv Bugge Vatne og Gerd Tinglum.
Kunstneren Eirin Støens praksis er forankret i et engasjement for miljø, historie og sosiale forhold i krysningspunkter mellom kunst, kunstens samfunnsmessige betydning, mellommenneskelige forhold og empati. I prosjekter for det offentlige rom utvikler og undersøker hun forskjellige innganger og former for kunstnerisk sosial og relasjonell praksis.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2023