Bronseskulptur i over naturlig størrelse. Utgangspunktet er Oslos kallenavn «Tigerstaden», som opprinnelig karakteriserte hovedstaden som en farlig og ubarmhjertig storby. Betegnelsen kan visstnok til...
Bronseskulptur i over naturlig størrelse. Utgangspunktet er Oslos kallenavn «Tigerstaden», som opprinnelig karakteriserte hovedstaden som en farlig og ubarmhjertig storby. Betegnelsen kan visstnok tilbakeføres til Bjørnsons dikt Godt mot der det nevnes en kamp mellom en landsens hest og en tiger – sistnevnte som symbol på byen. I 1889 skrev Morgenbladet at Bjørnson hånte Christiania, som han kalte «tigerstaden»», og uttrykket er senere brukt av både Christian Krogh, Nils Collett Vogt og Rudolf Muus. Med tiden har det også blitt brukt av utenbysboende flest, uten nødvendigvis som uttrykk for noe negativt – samtidig som Oslofolk nærmest kan oppfatte det som en hedersbetegnelse. Skulpturen ble reist på Jernbanetorget som gave fra Eiendomsspar A/S i forbindelse med byjubileet i 2000.