Viel Bjerkeset Andersen  (1963)

Mellomlanding

2024
Betong, stein, metall
Skulptur: 60 × 750 × 500 cm
OKK.01553

Om kunstverket

Viel Bjerkset Andersens skulpturelle teppe Mellomlanding tar utgangspunkt i historien eller myten om Kong Salomons Flyvende teppe. Som et tegn på sin kjærlighet til kong Salomon, sendte dronningen...
Viel Bjerkset Andersens skulpturelle teppe Mellomlanding tar utgangspunkt i historien eller myten om Kong Salomons Flyvende teppe.

Som et tegn på sin kjærlighet til kong Salomon, sendte dronningen av Saba et flyvende teppe i grønn silke av fineste kvalitet, brodert med gull, sølv og besatt med edelstener. Teppets lengde og bredde var så stort at hele kongens hær kunne få plass på det.

Dessverre var kong Salomon altfor opptatt med å bygge Jerusalem, så han neglisjerte den enestående gaven. Det såret dronningen, og hun ønsket aldri mer å få laget flere slike tepper.

Teppet som kan se ut til å ha brålandet i en frosset bevegelse gir inntrykk av å ha kommet svingende inn østfra nær toppen av amfiet. Videre mellom byggenes innganger, og med god utsikt utover det fallende landskapet. Klar til å ta av for reisen videre.

Mellomlanding kan romme mange eventyr om et flyvende teppe, og samtidig være en metafor for det midlertidige stoppestedet en skole er i barnas liv. Slik er skolen også et sted for mellomlanding. Der møter barna mennesker fra mange steder, hører andre historier, blir kjent med nye lukter og smaker, utvider sin kunnskap og sin nysgjerrighet - bagasjen fylles opp for videre reiser.

Viel Bjerkset Andersens skulptur i støpt betong har linjer i gjennomfarget betong med metall og ulike stein fra mange steder i verden; fra langveisfarne Lapis lasuli fra Afghanistan og marmor fra Jerusalem, til mer hjemlig granitt fra Larvik. Hun har også brukt solstein fra Sørlandet og masikvartsitt fra Finnmark, samt granatamfibolitt som er brukt til fyllstein på byggeplassen.

All steinen som er brukt er definert som avfall og kapp fra annen steinproduksjon, tilsvarende med metallet; kobber og messing, som er funnet i avfallskasser. Steinene og metallet er nøye utvalgt og videreforedlet av kunstner; kappet i skiver og komponert i mønster og sammensetninger direkte ned i støpeformene. Slik har avfallet fått nytt liv som juveler og smykkesteiner i kunstverket.

 

Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2024, Refstad skole

© Viel Bjerkeset Andersen / BONO Fotografi: © Istvan Virag