I tegningene Nesefløytens anatomi undersøker Signe Johannessen en spesifikk figur som er innfelt i gipsstukkaturen i taket i Rådmannsgården, et av Oslos eldste hus, fra 1626. Et merkelig vesen sitte...
I tegningene Nesefløytens anatomi undersøker Signe Johannessen en spesifikk figur som er innfelt i gipsstukkaturen i taket i Rådmannsgården, et av Oslos eldste hus, fra 1626. Et merkelig vesen sitter sammenkrøllet, og et fløyteliknende instrument har vokst ut av hodet på dyret, som det spiller på med sine menneskehender. Busten er reist langs ryggsøylen, og halen likner halen til et esel. Rundtomkring vokser andre merkelige kroppsligheter frem.
I tegningene går Johannessen både fysisk og spekulativt til verks. Blyantstrekene nærmer seg både metafysikk og anatomi, og beveger seg mellom faktisk byhistorie i Oslo, med arkeologiske funn av beinpiper og fløyter, og lekne undersøkelser av mennesker og andre dyr. Kunstneren har interessert seg for hvordan hybride kropper i den nordiske kulturarven motsetter seg kategorisering, og stiller spørsmål ved hva de prøver å fortelle oss.
Innkjøpt, Oslo kommunes kunstordning 2023