Bjørn-Kowalski Hansen  (1979)

STEINBRA MIKSTAPE

2022
Älvdalskvartsitt
Skulptur: 40 × 280 × 165 cm
OKK.01488

Om kunstverket

Bjørn-Kowalski Hansens kunstprosjekt til Manglerud bad og aktivitetshus består av en steinskulptur av en mixtape, et veggmaleri og kumlokk. Steinskulpturen har fått tittelen STEINBRA MIKSTAPE er plass...

Bjørn-Kowalski Hansens kunstprosjekt til Manglerud bad og aktivitetshus består av en steinskulptur av en mixtape, et veggmaleri og kumlokk. Steinskulpturen har fått tittelen STEINBRA MIKSTAPE er plassert utendørs ved hovedinngangen, kumlokkene er spredt rundt bygget og veggmaleriet befinner seg i trappeløpet inn fra hovedinngangen. Kunstnerens arbeid kan kalles en slags visuell arkeologi hvor han utforsker temaer som sosial design, sosio-økonomiske endringer og hvordan populærkultur påvirker vår identitet. Dette er arbeider som kommenterer, setter spørsmålstegn ved eller belyser temaer eller hendelser i vår samtid. I tillegg har han også produsert arbeider i et bredt spekter av medium - tegninger, collager, skulpturer, grafiske trykk, installasjoner og lyd.  

Skulpturen STEINBRA MIXTAPE er utformet i en rødlig Älvdalkvartsitt og er rett og slett en avbildning av en kassett og er tenkt å være et samlings/møtepunkt utenfor inngangspartiet til Mangleruds nye bad. Kassetten er kanskje mest kjent for de som vokste opp på 1970-, -80 og -90-tallet, men har også sammen med vinylen fått en renessanse i de senere år. Kassetten var noe som ga oss muligheten til dele musikk, i en bestemt rekkefølge, valgt av oss, og ikke noe som var prefabrikert av andre. Kassetten gjorde oss i stand til å kopiere fra radio, kassett og vinylplater. Vi lagde mixtapes for å komponere en blanding av sanger som på best mulig måte kunne reflektere egen smak, som en gave til andre for å introdusere dem for ny musikk, eller som et musialsk kjærlighetscento til en spesiell person for dem av oss som ikke kunne hadde den helt store skrivegaven.

Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2022

© Bjørn-Kowalski Hansen / BONO Fotografi: © Trond A. Isaksen Tekst: André Gali