Et rammeverk
2021Om kunstverket
Et rammeverk er en romlig skulptur i Mediateket på Holmlia skole, et dynamisk rom med skråhimling, skråbjelker og hengende pendler. Skulpturen består av fire rammer laget av rosa fluorescerende, gjennomsiktig støpt akryl som kunstner Viel Bjerkeset Andersen har plassert rundt en frittstående bjelke i rommet. Rammene peker i ulike retninger og reflekterer og leker med lysets bevegelser. Slik utforsker og forsterker de rommets dynamikk.
Rammeverk er et ord som vekker mange assosiasjoner. Elevene på Holmlia skole må forholde seg til mange typer rammeverk, som for eksempel timeplaner og pensumlister. Noen ganger gir rammene trygghet og struktur, andre ganger gir de ikke mening og skaper motvilje. Tre av Bjerkeset Andersens rammer representerer hvert sitt klassetrinn, mens den siste rammen representerer skolens mottaksklasse. De er alle ganske like i form og størrelse, men har noen individuelle detaljer som skiller de fra hverandre, og der de henger fritt og hulter til bulter rundt bjelken sier de kanskje noe om hvordan elevene forholder seg til livets ulike rammeverk. Den sterke fluorescerende rosafargen reflekterer lyset og gjør at skulpturen får en nærmest livaktig tilstedeværen i rommet. Rammene danner en mangfoldig og pulserende helhet som endrer uttrykk når man beveger seg rundt i rommet.
Mediateket er et rom hvor elevene på Holmlia skole får utforske den digitale verden, og skulpturen vekker med sitt geometriske og plastiske uttrykk assosiasjoner til det digitale mulighetsbildet. De fritt stablede rammene som peker i hver sin retning, blir et bilde på fremtidens digitale rammeverk – et formbart, syntetisk rammeverk som rommer utallige muligheter. I dialog med Viel Bjerkeset Andersens kunstverk i skolegården hvor gobo-belysning tegner opp linjer og krysningspunkter, utforsker Et rammeverk konseptene linjer, tegn og grenser.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2021, Holmlia skole
Om kunstverket
Et rammeverk er en romlig skulptur i Mediateket på Holmlia skole, et dynamisk rom med skråhimling, skråbjelker og hengende pendler. Skulpturen består av fire rammer laget av rosa fluorescerende, gjennomsiktig støpt akryl som kunstner Viel Bjerkeset Andersen har plassert rundt en frittstående bjelke i rommet. Rammene peker i ulike retninger og reflekterer og leker med lysets bevegelser. Slik utforsker og forsterker de rommets dynamikk.
Rammeverk er et ord som vekker mange assosiasjoner. Elevene på Holmlia skole må forholde seg til mange typer rammeverk, som for eksempel timeplaner og pensumlister. Noen ganger gir rammene trygghet og struktur, andre ganger gir de ikke mening og skaper motvilje. Tre av Bjerkeset Andersens rammer representerer hvert sitt klassetrinn, mens den siste rammen representerer skolens mottaksklasse. De er alle ganske like i form og størrelse, men har noen individuelle detaljer som skiller de fra hverandre, og der de henger fritt og hulter til bulter rundt bjelken sier de kanskje noe om hvordan elevene forholder seg til livets ulike rammeverk. Den sterke fluorescerende rosafargen reflekterer lyset og gjør at skulpturen får en nærmest livaktig tilstedeværen i rommet. Rammene danner en mangfoldig og pulserende helhet som endrer uttrykk når man beveger seg rundt i rommet.
Mediateket er et rom hvor elevene på Holmlia skole får utforske den digitale verden, og skulpturen vekker med sitt geometriske og plastiske uttrykk assosiasjoner til det digitale mulighetsbildet. De fritt stablede rammene som peker i hver sin retning, blir et bilde på fremtidens digitale rammeverk – et formbart, syntetisk rammeverk som rommer utallige muligheter. I dialog med Viel Bjerkeset Andersens kunstverk i skolegården hvor gobo-belysning tegner opp linjer og krysningspunkter, utforsker Et rammeverk konseptene linjer, tegn og grenser.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2021, Holmlia skole