Motholic Mobble part 11
2022Om kunstverket
Kaia Hugin har utdannelse fra Kunsthøgskolen i Bergen, og bakgrunn fra dans og studier i kunsthistorie. I verkene sine bruker hun gjerne kroppen til å uttrykke komplekse, nonverbale følelser.
Begrepet Motholic Mobble ble introdusert av Hugin i 2008 som første del av en serie videoperformancer. Ordet er konstruert av kunstneren, og tar utgangspunkt i «motilitet», som innen fysikk og medisin refererer til en ikke-viljestyrt bevegelse. «Mobbel» er som visuelt babbel; noe usammenhengende, uten mål eller mening.
I mange av verkene i serien Motholic Mobble, er Hugin inne på det repetitive. Tankene går til Sisyfos, som ifølge de greske mytene er dømt av gudene til å rulle en stein opp et fjell, men for hver gang han når toppen, ruller steinen ned igjen, og Sisyfos må repetere oppgaven. Felles for videoperformancene til Hugin er den kroppslige tilstedeværelsen, ofte en kropps møte med tyngdekraften og elementene jord, luft eller vann.
Motholic Mobble part 11 klatrer en kvinne i enkle hverdagsklær opp i et stort furutre ute i skogen et sted. Lett og koreografisk beveger hun seg fra grein til grein. Treklatringen hennes blir likevel raskt til noe mer enn en fysisk øvelse. Kroppen smyger seg tett på stammen, hviler på greiner, hender stryker over barken, griper og glipper. Bruken av vekslende nærbilder, kameravinklingen og ikke minst musikken skaper en filmatisk reise inn i naturen. Under de nesten 15 minuttene filmen varer blir vi tatt med på en serie vekslende naturopplevelser. Treet og skogen blir ramme for symbiotisk harmoni, ro og hvile, dramatikk, frykt og avslutningsvis; hig etter frihet. Alt springer ut fra det enkle oppsettet; kvinnen i treet.
I Oslo kommunes kunstsamling finnes tre verk fra serien, Motholic Mobble part 3, Motholic Mobble part 8 og Motholic Mobble part 11.
Innkjøpt, Oslo kommunes kunstordning 2022Om kunstverket
Kaia Hugin har utdannelse fra Kunsthøgskolen i Bergen, og bakgrunn fra dans og studier i kunsthistorie. I verkene sine bruker hun gjerne kroppen til å uttrykke komplekse, nonverbale følelser.
Begrepet Motholic Mobble ble introdusert av Hugin i 2008 som første del av en serie videoperformancer. Ordet er konstruert av kunstneren, og tar utgangspunkt i «motilitet», som innen fysikk og medisin refererer til en ikke-viljestyrt bevegelse. «Mobbel» er som visuelt babbel; noe usammenhengende, uten mål eller mening.
I mange av verkene i serien Motholic Mobble, er Hugin inne på det repetitive. Tankene går til Sisyfos, som ifølge de greske mytene er dømt av gudene til å rulle en stein opp et fjell, men for hver gang han når toppen, ruller steinen ned igjen, og Sisyfos må repetere oppgaven. Felles for videoperformancene til Hugin er den kroppslige tilstedeværelsen, ofte en kropps møte med tyngdekraften og elementene jord, luft eller vann.
Motholic Mobble part 11 klatrer en kvinne i enkle hverdagsklær opp i et stort furutre ute i skogen et sted. Lett og koreografisk beveger hun seg fra grein til grein. Treklatringen hennes blir likevel raskt til noe mer enn en fysisk øvelse. Kroppen smyger seg tett på stammen, hviler på greiner, hender stryker over barken, griper og glipper. Bruken av vekslende nærbilder, kameravinklingen og ikke minst musikken skaper en filmatisk reise inn i naturen. Under de nesten 15 minuttene filmen varer blir vi tatt med på en serie vekslende naturopplevelser. Treet og skogen blir ramme for symbiotisk harmoni, ro og hvile, dramatikk, frykt og avslutningsvis; hig etter frihet. Alt springer ut fra det enkle oppsettet; kvinnen i treet.
I Oslo kommunes kunstsamling finnes tre verk fra serien, Motholic Mobble part 3, Motholic Mobble part 8 og Motholic Mobble part 11.
Innkjøpt, Oslo kommunes kunstordning 2022