Rom for historie
2014Om kunstverket
Liv Tandrevold Eriksen fikk i oppgave å lage et kunstverk som kunne binde de to byggene på Sofienberg skole sammen. Det ene bygget er fra sent 1800-tall, det andre fra 1970. De to byggene er forskjellige både i karakter, arkitektur og proporsjoner. Kunstneren fant fotografier fra skolen på 1930-tallet i det historiske fotoarkivet oslobilder.no. Disse har dannet forelegg for kunstnerens egne tegninger som hun har montert på veggene.
Tegningene forestiller skoleelever fra 1930-tallet som holder på med kunst- og håndverksfag, matematikk eller modellbygging. Videre har kunstneren brukt dokumentasjonsfoto fra innsiden av begge bygg og trukket opp linjer og diagonaler som definerer rommene og arkitekturen. Linjene løper utover rammene, videre på veggene og danner abstrakte tegninger som binder det gamle og nye bygget sammen. Her møter de tegnede linjene vinduer og blir til et større verk på glassfasaden.
Liv Tandrevold Eriksens kunstverk på skolen føyer seg inn i kunstnerens utforsking av tegningens formale og fortellende muligheter. Over flere år har hun skapt et eget arkiv av eldre tegninger og skisser, og fra dette rikholdige materialet henter hun frem tegninger som hun bruker i nye sammenhenger, eller nye kunstverk. På den måten kan eldre tegninger få et nytt innhold eller en annen betydning enn det det opprinnelig hadde.
Kunstprosjekt, 2%-fondet, 2014
Om kunstverket
Liv Tandrevold Eriksen fikk i oppgave å lage et kunstverk som kunne binde de to byggene på Sofienberg skole sammen. Det ene bygget er fra sent 1800-tall, det andre fra 1970. De to byggene er forskjellige både i karakter, arkitektur og proporsjoner. Kunstneren fant fotografier fra skolen på 1930-tallet i det historiske fotoarkivet oslobilder.no. Disse har dannet forelegg for kunstnerens egne tegninger som hun har montert på veggene.
Tegningene forestiller skoleelever fra 1930-tallet som holder på med kunst- og håndverksfag, matematikk eller modellbygging. Videre har kunstneren brukt dokumentasjonsfoto fra innsiden av begge bygg og trukket opp linjer og diagonaler som definerer rommene og arkitekturen. Linjene løper utover rammene, videre på veggene og danner abstrakte tegninger som binder det gamle og nye bygget sammen. Her møter de tegnede linjene vinduer og blir til et større verk på glassfasaden.
Liv Tandrevold Eriksens kunstverk på skolen føyer seg inn i kunstnerens utforsking av tegningens formale og fortellende muligheter. Over flere år har hun skapt et eget arkiv av eldre tegninger og skisser, og fra dette rikholdige materialet henter hun frem tegninger som hun bruker i nye sammenhenger, eller nye kunstverk. På den måten kan eldre tegninger få et nytt innhold eller en annen betydning enn det det opprinnelig hadde.
Kunstprosjekt, 2%-fondet, 2014