How the Universe Works
2021Om kunstverket
How the Universe Works, Diamanter og Cambara er tre verk sammensatt av flere mindre komponenter som er sømløst integrert i omgivelsene på Vestli skole. Den japansk-brasilianske kunstneren Kiyoshi Yamamoto har utsmykket skolen med tekstiler trykket med motiv fra norsk kryssfiner, akustikkplater trykket med motiv fra den marokkanske tresorten Thuyal Burl og diamantmønster på skolens glassdører, i tillegg til å ha laget skolens fane. Dette er i tråd med resten av Yamamotos kunstneriske praksis hvor ulike typer kunsthåndverk spiller sentrale roller. Han er opptatt av hvordan kunsten ikke kan separeres fra resten av verden, men heller må ses som en integrert del av den.
Kunstverkene på Vestli skole innehar til tider helt konkrete funksjoner, samtidig som de til sammen skaper et helhetlig uttrykk med farger, former og materialer som adresserer spørsmål omkring tilhørighet, identitet og læring. Inspirert av kunstner og Bauhaus-lærer Paul Klees Pedagogisk skissebok, utforsker Yamamoto hvordan vi lærer om naturen omkring oss. Mønstre og materialer fra naturen visualiseres i kunstverkene og forteller om naturens regler for symmetri, balanse og fargeharmoni. Verkene er pedagogiske øvelser som gjennom tegning, form og farge forsøker å forstå hvordan universet fungerer, og resultatet er kunstverk som lekent kartlegger naturens geometri og fargesammensetninger.
For elevene på Vestli skole er det nok ikke så lett å forstå at alle delene av How the Universe Works, Diamanter og Cambara faktisk er kunstverk, og det er heller ikke meningen. Verkene inngår i intrikate samspill med arkitekturen i skolens trapperom og fellesrom, og de oppleves som en integrert del av interiøret. Elementer fra bygningens arkitektur og de omkringliggende terrasseblokkene på Vestli går igjen i kunstens former og mønstre. Kunstverkene er i konstant dialog med omgivelsene – de er en del av hverdagen på Vestli skole.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2021
Om kunstverket
How the Universe Works, Diamanter og Cambara er tre verk sammensatt av flere mindre komponenter som er sømløst integrert i omgivelsene på Vestli skole. Den japansk-brasilianske kunstneren Kiyoshi Yamamoto har utsmykket skolen med tekstiler trykket med motiv fra norsk kryssfiner, akustikkplater trykket med motiv fra den marokkanske tresorten Thuyal Burl og diamantmønster på skolens glassdører, i tillegg til å ha laget skolens fane. Dette er i tråd med resten av Yamamotos kunstneriske praksis hvor ulike typer kunsthåndverk spiller sentrale roller. Han er opptatt av hvordan kunsten ikke kan separeres fra resten av verden, men heller må ses som en integrert del av den.
Kunstverkene på Vestli skole innehar til tider helt konkrete funksjoner, samtidig som de til sammen skaper et helhetlig uttrykk med farger, former og materialer som adresserer spørsmål omkring tilhørighet, identitet og læring. Inspirert av kunstner og Bauhaus-lærer Paul Klees Pedagogisk skissebok, utforsker Yamamoto hvordan vi lærer om naturen omkring oss. Mønstre og materialer fra naturen visualiseres i kunstverkene og forteller om naturens regler for symmetri, balanse og fargeharmoni. Verkene er pedagogiske øvelser som gjennom tegning, form og farge forsøker å forstå hvordan universet fungerer, og resultatet er kunstverk som lekent kartlegger naturens geometri og fargesammensetninger.
For elevene på Vestli skole er det nok ikke så lett å forstå at alle delene av How the Universe Works, Diamanter og Cambara faktisk er kunstverk, og det er heller ikke meningen. Verkene inngår i intrikate samspill med arkitekturen i skolens trapperom og fellesrom, og de oppleves som en integrert del av interiøret. Elementer fra bygningens arkitektur og de omkringliggende terrasseblokkene på Vestli går igjen i kunstens former og mønstre. Kunstverkene er i konstant dialog med omgivelsene – de er en del av hverdagen på Vestli skole.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2021