Karbonsvart, Grafittgrå, Potteblå, Egyptisk blå, Indigo, Kobolt, Verdigris, Grønn jord, Sitrongul, Indisk gul, Safrangul, Oker, Sepia, Karminrød, Drageblod og Mumiebrun.
2019Om kunstverket
Hasle skole ble oppført i perioden 1956-62. Bygget er tegnet av arkitekt Fredrik Winsnes og har i følge Byantikvaren høy arkitektonisk verdi, med et uttrykk preget av den nordiske, humanistiske modernismen. I 2019 ble deler av den gamle skolen revet og erstattet med nye skolebygninger og ny gymsal. Skolens gamle hovedbygning ble rehabilitert og vernet for å bevare skolens opprinnelige arkitektoniske kvaliteter – et viktig tidsvitne i et område under stor utvikling.
Skolen omsluttes av store uteområder som benyttes av nærmiljøet etter skoletid. Skolegården skaper grønne lunger mellom bilveier og ny blokkbebyggelse, i forlengelse av Lille Tøyen hageby. Kunstutvalget ønsket at den nye kunsten til Hasle skole skulle plasseres utendørs for at flest mulig skulle få utbytte av den.
Elise Storsveens kunstverk er tredelt med et verk på gymsalens fasade og et verk på gangbroen som forbinder to av skolens bygninger. I tillegg består verket av 17 mindre skilt som er montert rundt på skolebygningene. Kunstneren ønsket å gjennomføre et prosjekt som forholdt seg direkte til flaten og som i dets enkelhet kan oppleves som tilgjengelig for alle. Resultatet er et monumentalt veggmaleri bestående av 17 konsentriske sirkler som omslutter gymsalens store vindusflate. Hver sirkel har samme bredde som et av vindusglassene slik at vinduene blir en del av komposisjonen. Kun et fåtall sirkler oppfattes som fullstendige. De resterende sirklene fremstår i ulik grad som buede linjer, et prinsipp Storsveen viderefører på gangbroen. På de 17 skiltene plassert på ulike steder på skolens yttervegger presenteres fargene i fasademaleriet. Hvert skilt inneholder en kort tekst med navn på fargen og beskrivelse av hva dette pigmentet opprinnelig ble laget av.
Som tittelen understreker er fargene et viktig aspekt ved Storsveens kunstverk. Paletten er omfattende og består av naturfarger – pigmenter utvunnet av mineraler, planter og kjemiske stoffer som finnes i naturen, eller i noen tilfeller moderne kjemiske varianter av disse. Fargenes karakter og den håndmalte utførelsen tilfører det noe maskinelle uttrykket et menneskelig aspekt. Storsveens nonfigurative motiv kobler også kunstverket til skolens opprinnelige modernistiske arkitektur. Det minner oss på datidens tette forbindelse mellom byggekunst og billedkunst – et ideal til etterfølgelse den dag i dag.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2019
Om kunstverket
Hasle skole ble oppført i perioden 1956-62. Bygget er tegnet av arkitekt Fredrik Winsnes og har i følge Byantikvaren høy arkitektonisk verdi, med et uttrykk preget av den nordiske, humanistiske modernismen. I 2019 ble deler av den gamle skolen revet og erstattet med nye skolebygninger og ny gymsal. Skolens gamle hovedbygning ble rehabilitert og vernet for å bevare skolens opprinnelige arkitektoniske kvaliteter – et viktig tidsvitne i et område under stor utvikling.
Skolen omsluttes av store uteområder som benyttes av nærmiljøet etter skoletid. Skolegården skaper grønne lunger mellom bilveier og ny blokkbebyggelse, i forlengelse av Lille Tøyen hageby. Kunstutvalget ønsket at den nye kunsten til Hasle skole skulle plasseres utendørs for at flest mulig skulle få utbytte av den.
Elise Storsveens kunstverk er tredelt med et verk på gymsalens fasade og et verk på gangbroen som forbinder to av skolens bygninger. I tillegg består verket av 17 mindre skilt som er montert rundt på skolebygningene. Kunstneren ønsket å gjennomføre et prosjekt som forholdt seg direkte til flaten og som i dets enkelhet kan oppleves som tilgjengelig for alle. Resultatet er et monumentalt veggmaleri bestående av 17 konsentriske sirkler som omslutter gymsalens store vindusflate. Hver sirkel har samme bredde som et av vindusglassene slik at vinduene blir en del av komposisjonen. Kun et fåtall sirkler oppfattes som fullstendige. De resterende sirklene fremstår i ulik grad som buede linjer, et prinsipp Storsveen viderefører på gangbroen. På de 17 skiltene plassert på ulike steder på skolens yttervegger presenteres fargene i fasademaleriet. Hvert skilt inneholder en kort tekst med navn på fargen og beskrivelse av hva dette pigmentet opprinnelig ble laget av.
Som tittelen understreker er fargene et viktig aspekt ved Storsveens kunstverk. Paletten er omfattende og består av naturfarger – pigmenter utvunnet av mineraler, planter og kjemiske stoffer som finnes i naturen, eller i noen tilfeller moderne kjemiske varianter av disse. Fargenes karakter og den håndmalte utførelsen tilfører det noe maskinelle uttrykket et menneskelig aspekt. Storsveens nonfigurative motiv kobler også kunstverket til skolens opprinnelige modernistiske arkitektur. Det minner oss på datidens tette forbindelse mellom byggekunst og billedkunst – et ideal til etterfølgelse den dag i dag.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2019