Marthe Elise Stramrud  (1984)

Friminutt

2020
Grov steingodsleire malt med begitninger, glasert og brent på 1260 C
Varierende størrelser
OKK.01435

Om kunstverket

Rundt flerbrukshallen på Årvoll er det plassert åtte store flate vaseformede skulpturer som til sammen danner verket Friminutt. Marte Elise Stramrud har her utforsket hvordan de flate vasene hun har...

Rundt flerbrukshallen på Årvoll er det plassert åtte store flate vaseformede skulpturer som til sammen danner verket Friminutt. Marte Elise Stramrud har her utforsket hvordan de flate vasene hun har jobbet med tidligere oppfører seg når de blir enda større – noen er helt oppimot to meter høye. Platene er laget i grov steingodsleire, og disse har så blitt malt med begitninger og glasert før de har fått stå en hel uke til brenning på 1260 grader i Tommerup Keramiske Verksteds store keramikkovn. I løpet av brenneprosessen har noen av vasene bøyd og vridd seg, og de har fått underfundige og noen ganger nærmest menneske- og dyreliknende uttrykk. Dette fremheves av Stramruds lekne og fargerike begitninger. Malte øyne og lepper, men også fisker som svømmer langs vasenes kanter, rader av nakne mennesker som danner dekorative mønstre, striper og utallige blomstermotiver, gjør at vasene vekker mange assosiasjoner. De viser til vasemaleriets lange historie, og dets betydning for utviklingen av geometrisk og figurativ dekorasjon.

Vasen er et motiv med lang symbolsk tradisjon i kunsten og som lenge har blitt assosiert med det feminine. I likhet med kvinnens livmor er også vasen en beholder som bærer frem liv. Den symboliserer kvinnelige egenskaper som fruktbarhet, beskyttelse og vekst, og vekker samtidig assosiasjoner til hjemmet og til hverdagslivet. Stramruds store flate vaser leker med forestillingene om vasens funksjon som beholder og med dens assosiasjoner til det menneskelige. De har ingen hulrom med plass til vann og blomster, og fungerer heller som klatrestativ for barna som leker rundt flerbrukshallen. Fundamentet til vasene er skjult under et lag på ca. fem cm. med jord og gress, noe som gjør at det ser ut som at de har en indre kraft som gjør at de står av seg selv. Dette utfordrer tanken om vasens skjørhet. Stramruds vaser fremhever keramikkens standhaftige kvaliteter og viser til den kulturelle tyngden som ligger i vasen som motiv.

Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2020, Årvoll skole

© Marthe Elise Stramrud / BONO Fotografi: © Tove Sivertsen Tekst: Adine Lexow