Carrizo
199290 × 90 cm
90 × 90 cm
Om kunstverket
I forbindelsen med oppføringen av et nybygg ved Ris skole i Bydel Vestre Aker i 2016 ble det opprettet et samarbeid mellom prosjektets kunstutvalg og kunstner Inger Bruun. Sammen kom de frem til en kunstnerisk løsning som har gitt det nye skolebygget en tydelig signatur.
Inger Bruun arbeider innenfor et bredt felt der hun veksler mellom teknikker som maleri, grafikk, tegning/akvarell, collage og skulptur. Bruuns kunstneriske produksjon kan beskrives som et overflødighetshorn av form og farge i en uendelighet av variasjoner i spennet mellom det fabulerende prosessorienterte og stram geometrisk konstruksjon. I utvalget til Ris skole er det valgt ut fem kunstverk fra Bruuns kunstnerskap; det tidligste arbeidet er fra 1994, de seneste fra 2012.
Omdreiningspunktet for kunstprosjektet er komposisjonen Oristano (1994). Verket er montert i byggets sentrale ankomstrom og består av et oljemaleri i 10 deler og en kompletterende bemalt skulptur utført i stål og tre. Skulpturen er plassert på gulvet og har en legemlig stilisert form, en form man finner igjen i maleriet på veggen. Komposisjonens to og tredimensjonale komponenter er stramme avgrensede flater i avdempede gråtoner mot svart med innslag av gull. Den legemlige formen balanserer komposisjonen fint og tilfører verket spenning og åpner opp for ulike tolkninger.
I tilknytning til hovedrommet, over en sittebenk er verket Carrizo (1992) montert. De tre maleriene spiller på hverandre og på rommets enkle, stramme arkitektoniske utforming. I det tilgrensende trapperommet følges det stramme formale grepet fra hovedarbeidet Oristano videre opp i verket Ripon (2012). Dette er en installasjon bestående av små skulpturelle arbeider bygget opp av enkle geometriske former utført i lakkert stål. De fargesterke skulpturene er plassert på tilpassede hyller på veggen.
De to resterende kunstverkene, skiller seg noe mer ut i formspråket. Kaitangata / Kaipara (2014) som er montert i skolens auditorium er to akvareller hvor formen er løsere, slik teknikken også legger opp til. I tilknytning til skolens resepsjonsområde er Choco, Chine, Chiras og Colac (2001) montert. Dette er en serie på fire litografier hvor motivene er lekne og humoristiske, med dyrelignende figurer og en organisk strek.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2016
Om kunstverket
I forbindelsen med oppføringen av et nybygg ved Ris skole i Bydel Vestre Aker i 2016 ble det opprettet et samarbeid mellom prosjektets kunstutvalg og kunstner Inger Bruun. Sammen kom de frem til en kunstnerisk løsning som har gitt det nye skolebygget en tydelig signatur.
Inger Bruun arbeider innenfor et bredt felt der hun veksler mellom teknikker som maleri, grafikk, tegning/akvarell, collage og skulptur. Bruuns kunstneriske produksjon kan beskrives som et overflødighetshorn av form og farge i en uendelighet av variasjoner i spennet mellom det fabulerende prosessorienterte og stram geometrisk konstruksjon. I utvalget til Ris skole er det valgt ut fem kunstverk fra Bruuns kunstnerskap; det tidligste arbeidet er fra 1994, de seneste fra 2012.
Omdreiningspunktet for kunstprosjektet er komposisjonen Oristano (1994). Verket er montert i byggets sentrale ankomstrom og består av et oljemaleri i 10 deler og en kompletterende bemalt skulptur utført i stål og tre. Skulpturen er plassert på gulvet og har en legemlig stilisert form, en form man finner igjen i maleriet på veggen. Komposisjonens to og tredimensjonale komponenter er stramme avgrensede flater i avdempede gråtoner mot svart med innslag av gull. Den legemlige formen balanserer komposisjonen fint og tilfører verket spenning og åpner opp for ulike tolkninger.
I tilknytning til hovedrommet, over en sittebenk er verket Carrizo (1992) montert. De tre maleriene spiller på hverandre og på rommets enkle, stramme arkitektoniske utforming. I det tilgrensende trapperommet følges det stramme formale grepet fra hovedarbeidet Oristano videre opp i verket Ripon (2012). Dette er en installasjon bestående av små skulpturelle arbeider bygget opp av enkle geometriske former utført i lakkert stål. De fargesterke skulpturene er plassert på tilpassede hyller på veggen.
De to resterende kunstverkene, skiller seg noe mer ut i formspråket. Kaitangata / Kaipara (2014) som er montert i skolens auditorium er to akvareller hvor formen er løsere, slik teknikken også legger opp til. I tilknytning til skolens resepsjonsområde er Choco, Chine, Chiras og Colac (2001) montert. Dette er en serie på fire litografier hvor motivene er lekne og humoristiske, med dyrelignende figurer og en organisk strek.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2016