Mønsterbo
2019Om kunstverket
Uranienborg skole er en sentrumsskole hvor skolegården, omkranset av de gamle skolebyggene, er et naturlig sentrum. Kunstutvalget ønsket derfor en plassering av kunstverket som kunne styrke skolegården som et sosialt område, og å vektlegge fondveggen som veiviser til den nye flerbrukshallen.
I sin kunstneriske praksis arbeider Martin Sæther med en tematikk som omhandler det hverdagslige. I tegningene hans gjentas ting som omgir oss i hverdagen, som vi kanskje ikke legger merke til, men som likevel kan fremkalle nostalgiske minner eller følelser. Dette kan være alt fra mønsteret i en duk, blomsterdekoren på tørkepapiret, en knapp eller en gammel logo. Han bearbeider motivene, tegner dem om, fargesetter og modellerer. Dette arbeidet har gitt både innhold til, og preger uttrykket i de fjorten støpte relieffene som er innfelt i betongveggen, rett under parken ved Uranienborg kirke. Sæther har hentet ned den runde urskiven fra klokketårnet og fylt formen med individuelle bilder. Den rå betongveggen fremstår nærmest klassisk, med sine veggmoduler delt av pilastre, hvor forfinede hverdagsminner er innfelt i et tilsynelatende tilfeldig, men allikevel harmonisk mønster. De støpte relieffene fremstår i en kombinasjon av glatte delikate overflater og kraftig struktur.
Mønsterbo hadde arbeidstittelen «Knappestøperen». Knappestøperen er en karakter fra Henrik Ibsens skuespill Peer Gynt. Om arbeidstittelen rett og slett ble til da den ene knappen som er inkludert i verket ble støpt under skissearbeidet, eller om det har en dypere betydning, er vanskelig å vite. Men Knappestøperen i Peer Gynt støper gjerne om mennesker han mener ikke er seg selv. Kan arbeidstittelen være ment som en påminnelse til den oppvoksende generasjon om verdien i å finne frem til den du egentlig er?
Tittelen Mønsterbo uttrykker noe annet. De runde sirklene på fondveggen danner et mønster. Innholdet i relieffene kan ses som grafiske mønstre. De viser utsnitt av en kjøkkenstol, et rutete stoffstykke, et hagegjerde og en snor med hjerter – bilder vi gjerne assosierer med hjemmet og som kan forbindes med trygghet. I overført betydning er mønster en modell eller et forbilde for noe, et ideal. I sin tittel peker Mønsterbo til ideen om et forbilledlig hjem.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2019
Om kunstverket
Uranienborg skole er en sentrumsskole hvor skolegården, omkranset av de gamle skolebyggene, er et naturlig sentrum. Kunstutvalget ønsket derfor en plassering av kunstverket som kunne styrke skolegården som et sosialt område, og å vektlegge fondveggen som veiviser til den nye flerbrukshallen.
I sin kunstneriske praksis arbeider Martin Sæther med en tematikk som omhandler det hverdagslige. I tegningene hans gjentas ting som omgir oss i hverdagen, som vi kanskje ikke legger merke til, men som likevel kan fremkalle nostalgiske minner eller følelser. Dette kan være alt fra mønsteret i en duk, blomsterdekoren på tørkepapiret, en knapp eller en gammel logo. Han bearbeider motivene, tegner dem om, fargesetter og modellerer. Dette arbeidet har gitt både innhold til, og preger uttrykket i de fjorten støpte relieffene som er innfelt i betongveggen, rett under parken ved Uranienborg kirke. Sæther har hentet ned den runde urskiven fra klokketårnet og fylt formen med individuelle bilder. Den rå betongveggen fremstår nærmest klassisk, med sine veggmoduler delt av pilastre, hvor forfinede hverdagsminner er innfelt i et tilsynelatende tilfeldig, men allikevel harmonisk mønster. De støpte relieffene fremstår i en kombinasjon av glatte delikate overflater og kraftig struktur.
Mønsterbo hadde arbeidstittelen «Knappestøperen». Knappestøperen er en karakter fra Henrik Ibsens skuespill Peer Gynt. Om arbeidstittelen rett og slett ble til da den ene knappen som er inkludert i verket ble støpt under skissearbeidet, eller om det har en dypere betydning, er vanskelig å vite. Men Knappestøperen i Peer Gynt støper gjerne om mennesker han mener ikke er seg selv. Kan arbeidstittelen være ment som en påminnelse til den oppvoksende generasjon om verdien i å finne frem til den du egentlig er?
Tittelen Mønsterbo uttrykker noe annet. De runde sirklene på fondveggen danner et mønster. Innholdet i relieffene kan ses som grafiske mønstre. De viser utsnitt av en kjøkkenstol, et rutete stoffstykke, et hagegjerde og en snor med hjerter – bilder vi gjerne assosierer med hjemmet og som kan forbindes med trygghet. I overført betydning er mønster en modell eller et forbilde for noe, et ideal. I sin tittel peker Mønsterbo til ideen om et forbilledlig hjem.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2019