Å samle på farger
2018Om kunstverket
Få offentlige rom har like stor gjennomfart i løpet av et døgn som byens T-banestasjoner. De er knutepunkter som binder byen sammen. Det er en tradisjon for å smykke ut T-banestasjoner i Oslo og den strekker seg tilbake til 1960-tallet. Noen ganger er Kulturetaten initiativtaker, andre ganger er det Sporveien, og ofte skjer det i samarbeid, slik tilfellet er med Helsfyr T-banestasjon. T-banestasjonene har hatt en dobbel rolle som stasjon og visningsrom for kunst i over 50 år.
Helsfyr T-banestasjon, opprinnelig bygget i 1966, stod ferdig renovert våren 2019 med nye inngangspartier og nytt fargerikt kunstverk av Katrine Giæver. Å samle på farger tilfører en nøye utvalgt fargepallett som viser vei for den reisende og rammer inn ferden fra gateplan til plattformen under bakken.
Helsfyr T-banestasjon har et inngangsparti i vest fra Fyrstikktorget, og et i øst fra bussterminalen. For å markere ferden mot marka har Giæver valgt grønt mot plattformen som leder østover. For å markere ferden mot fjorden har Giæver valgt blått mot plattformen som leder vestover mot sentrum. De innledende brede fargeflatene i inngangspartiene etterfølges av smale, vertikale fargefelt som simulerer fart og bevegelse i passasjene ned mot plattformene.
I tråd med Giævers øvrige kunstneriske praksis er fargene hovedpersonen i dette verket. Teknikken kunstverket er utført i spiller samtidig en stor rolle for uttrykket, og kobler verket til kunsthistorien og eldgamle håndverkstradisjoner. Stucco lustro er en klassisk, italiensk marmorpuss som består av brent kalk, knust marmor og fargepigment, og kan dateres tilbake til Romertiden. I den 2000 år gamle romerske byen Pompeii finnes det flere eksempler på godt bevarte muralmalerier konstruert i stucco lustro - malerier som på tvers av tid og sted gir oss viktige innblikk i romerske tradisjoner og idealer. Der Pompeiis muralmalerier gir oss detaljerte skildringer av det romerske samfunnet, blir Giævers kunst fargerike baktepper for dagliglivets transportetapper - vår tids drama.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2018
Om kunstverket
Få offentlige rom har like stor gjennomfart i løpet av et døgn som byens T-banestasjoner. De er knutepunkter som binder byen sammen. Det er en tradisjon for å smykke ut T-banestasjoner i Oslo og den strekker seg tilbake til 1960-tallet. Noen ganger er Kulturetaten initiativtaker, andre ganger er det Sporveien, og ofte skjer det i samarbeid, slik tilfellet er med Helsfyr T-banestasjon. T-banestasjonene har hatt en dobbel rolle som stasjon og visningsrom for kunst i over 50 år.
Helsfyr T-banestasjon, opprinnelig bygget i 1966, stod ferdig renovert våren 2019 med nye inngangspartier og nytt fargerikt kunstverk av Katrine Giæver. Å samle på farger tilfører en nøye utvalgt fargepallett som viser vei for den reisende og rammer inn ferden fra gateplan til plattformen under bakken.
Helsfyr T-banestasjon har et inngangsparti i vest fra Fyrstikktorget, og et i øst fra bussterminalen. For å markere ferden mot marka har Giæver valgt grønt mot plattformen som leder østover. For å markere ferden mot fjorden har Giæver valgt blått mot plattformen som leder vestover mot sentrum. De innledende brede fargeflatene i inngangspartiene etterfølges av smale, vertikale fargefelt som simulerer fart og bevegelse i passasjene ned mot plattformene.
I tråd med Giævers øvrige kunstneriske praksis er fargene hovedpersonen i dette verket. Teknikken kunstverket er utført i spiller samtidig en stor rolle for uttrykket, og kobler verket til kunsthistorien og eldgamle håndverkstradisjoner. Stucco lustro er en klassisk, italiensk marmorpuss som består av brent kalk, knust marmor og fargepigment, og kan dateres tilbake til Romertiden. I den 2000 år gamle romerske byen Pompeii finnes det flere eksempler på godt bevarte muralmalerier konstruert i stucco lustro - malerier som på tvers av tid og sted gir oss viktige innblikk i romerske tradisjoner og idealer. Der Pompeiis muralmalerier gir oss detaljerte skildringer av det romerske samfunnet, blir Giævers kunst fargerike baktepper for dagliglivets transportetapper - vår tids drama.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2018