Post Nature
2019Om kunstverket
Post Nature er montert i parken mellom Lia Barnehage og Harald Sohlbergs vei på Ellingsrud. Verket består av en serie bøyde lyktestolper, med bevegelige akrylplater satt inn med dikroisk farget folie som erstatter lyktestolpenes lyspærer. Et vindpust, snø eller regn får platene til å rotere og reflektere ulikt lys i landskapet. Den dikroiske fargeeffekten virker slik at de reflekterte lysstrålene synes å skifte farge når man ser på strålene fra ulike vinkler. Betrakterne vil på samme tid se ulike fargeeffekter i landskapet ettersom de beveger seg i det. De formgitte lyktestolpene bøyer seg som krummede trær og visuelt blir de en frisk kontrast til de rette linjene vi ellers møter i byens betongjungel. I Post Nature skapes fremtids- eller fantasilandskaper for både barn og voksne.
Kunstverket stiller spørsmålstegn ved hvor menneskevennlig våre konstruerte habitat egentlig er. Føler vi tilhørighet til skruene, brosteinene og lyktestolpene planlagt for effektivitet og masseproduksjon, til rette linjer, vinkler og flater? Blir vi glade av å se de rette flatene? Solvik setter samtidig fokus på hvordan små intervensjoner på et sted kan bidra til at vi ser det fra nye og uventede vinkler.
Mellom lyktestolpene har Solvik montert to egenvevde hengekøyer av rødt polyesterbånd. Her kan barn og voksne slappe av, og på en solskinnsdag se fargespeilingene som reflekteres i landskapet. Tittelen Post Nature, etter naturen, leder tankene til skjønnheten i naturen og til nåtidens kunstig konstruerte organismer.
Ingrid Solvik er kunstner og scenograf og arbeider innenfor et bredt spekter av teknikker og uttrykk. Temaer som knytter seg opp mot forholdet mellom menneske/maskin/natur går igjen i hennes arbeider. Hun er interessert i hvordan rommene vi beveger oss i påvirker oss, og da spesielt offentlige rom hvor våre historier blandes sammen.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2019
Om kunstverket
Post Nature er montert i parken mellom Lia Barnehage og Harald Sohlbergs vei på Ellingsrud. Verket består av en serie bøyde lyktestolper, med bevegelige akrylplater satt inn med dikroisk farget folie som erstatter lyktestolpenes lyspærer. Et vindpust, snø eller regn får platene til å rotere og reflektere ulikt lys i landskapet. Den dikroiske fargeeffekten virker slik at de reflekterte lysstrålene synes å skifte farge når man ser på strålene fra ulike vinkler. Betrakterne vil på samme tid se ulike fargeeffekter i landskapet ettersom de beveger seg i det. De formgitte lyktestolpene bøyer seg som krummede trær og visuelt blir de en frisk kontrast til de rette linjene vi ellers møter i byens betongjungel. I Post Nature skapes fremtids- eller fantasilandskaper for både barn og voksne.
Kunstverket stiller spørsmålstegn ved hvor menneskevennlig våre konstruerte habitat egentlig er. Føler vi tilhørighet til skruene, brosteinene og lyktestolpene planlagt for effektivitet og masseproduksjon, til rette linjer, vinkler og flater? Blir vi glade av å se de rette flatene? Solvik setter samtidig fokus på hvordan små intervensjoner på et sted kan bidra til at vi ser det fra nye og uventede vinkler.
Mellom lyktestolpene har Solvik montert to egenvevde hengekøyer av rødt polyesterbånd. Her kan barn og voksne slappe av, og på en solskinnsdag se fargespeilingene som reflekteres i landskapet. Tittelen Post Nature, etter naturen, leder tankene til skjønnheten i naturen og til nåtidens kunstig konstruerte organismer.
Ingrid Solvik er kunstner og scenograf og arbeider innenfor et bredt spekter av teknikker og uttrykk. Temaer som knytter seg opp mot forholdet mellom menneske/maskin/natur går igjen i hennes arbeider. Hun er interessert i hvordan rommene vi beveger oss i påvirker oss, og da spesielt offentlige rom hvor våre historier blandes sammen.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2019