Lars Kristian Gylver  (1966 - 2021)

Frekvenser

2018
Skulptur: Sement, knust marmor
3.5 × 32 m
OKK.01367

Om kunstverket

Lars Kristian Gylver er utdannet grafisk designer og gipsmakermester. Som gipsmaker har han skaffet seg en grunnleggende forståelse for detaljering, presisjon og nøyaktighet. Denne kunnskapen preger...

Lars Kristian Gylver er utdannet grafisk designer og gipsmakermester. Som gipsmaker har han skaffet seg en grunnleggende forståelse for detaljering, presisjon og nøyaktighet. Denne kunnskapen preger hans kunstneriske uttrykk, som er grafisk stramt og frodig på samme tid. Natur er en kilde til inspirasjon. I sine arbeider tar han utgangspunkt i detaljer og mønstre fra naturen og gir dem et tredimensjonalt formsvar. 

For å realisere Frekvenser bygget Gylver flere harmonografer, også kjent som pendeltegnere. En pendeltegner er et mekanisk apparat som lar pendler svinge i forskjellige hastigheter mens bevegelsene avtegnes på f.eks. et papir. Pendeltegneren kan skape utrykk som beskriver musikalske harmonier og matematiske algoritmer. I sitt kunstneriske uttrykk leter Gylver alltid etter sammenhengen mellom naturvitenskap og estetikk, derfor er pendeltegneren blitt så sentral i Frekvenser. Gylver benyttet pendeltegningene som inspirasjonskilden til mønstrene på de åtte kvadratiske feltene på utsiden av den buede aulaveggen. Den varmgule veggen er utført i sement og knust marmor tilsatt fargepigment. De hvite stripene i veggen er innfellinger like dype som bakgrunnen. Etter at det hele ble sparklet og slipt, ble tegningene overført til veggen ved hjelp av sandblåsing. Både motiver og bakgrunn er tegninger som ble laget ved hjelp av pendlertegneren. 

På 1800-tallet ble pendeltegning betraktet som underholdning i selskapslivet og mange kreative mekanismer ble på den tiden utviklet for å framstille de mest fantastiske tegninger. Senere ble lignende teknikker benyttet innen ornamentell dreiing og guilloché ornamentering på pengesedler og dokumenter for å vanskeliggjøre kopiering. 

Gylvers arbeider har høy grad av håndverksmessig utførelse, og mange av ideene bygger enten på geometri og matematikk, eller på naturgitte prosesser. Kunstverket viser sammenhengen mellom estetikk på den ene siden og matematikk og musikalske harmonier på den andre siden. På denne måten skapte Gylver en tverrfaglig forståelse for sammenhenger mellom kunst, håndverk, vitenskap og estetikk.

Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2018, Marienlyst skole

© Lars Kristian Gylver / BONO Fotografi: © Trond A. Isaksen Tekst: Else Haavik