Uten tittel
2015Om kunstverket
Herman Mbamba arbeider med maleri, tegning, collage, treskjæring og skulptur. Mbambas ekspressive komposisjoner er inspirert av både namibisk og vestlig grafikktradisjon.
I trappeløpet ut mot skolens uteområde har Mbamba utført et fargesterkt og ornamentalt veggmaleri. Mbamba har tatt utgangspunkt i et persongalleri som representerer de mange ulike brukerne av bygget. I verket visualiserer kunstneren et mangfold av aktører som interagerer med hverandre i et frodig og sosialt landskap. Forskning, teknologi, medisin, mat, planter, sportslige aktiviteter, mote og vennskap presenteres som et billedlig collage og blir på denne måten en refleksjon over brukernes utveksling av ideer og kunnskap.
Mbamba utforsker miljøet både på en symbolsk og bokstavelig måte. Han uttrykker selv at han ønsket å skape et verk der studenter, ansatte og besøkende er bundet sammen. Visuelt benytter han trær, planter og ledninger som forbindelsestråder mellom aktørene. Gjennom fargepaletten og de kraftig fortegnede sorte konturene knyttes et mylder av aktører sammen til et eksplosivt veggmaleri, som også har replikker i andre enden av trappeløpet. De rene sterke primærfargene understreker estetiske elementer med referanse til både folklore og populærkulturelle uttrykk. Veggmaleriet danner et frodig og personlig visuelt språk som både innehar konkrete og abstrakte elementer og som henspiller på muligheten for vekst når kunnskap deles.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2015, Ullern videregående skoleOm kunstverket
Herman Mbamba arbeider med maleri, tegning, collage, treskjæring og skulptur. Mbambas ekspressive komposisjoner er inspirert av både namibisk og vestlig grafikktradisjon.
I trappeløpet ut mot skolens uteområde har Mbamba utført et fargesterkt og ornamentalt veggmaleri. Mbamba har tatt utgangspunkt i et persongalleri som representerer de mange ulike brukerne av bygget. I verket visualiserer kunstneren et mangfold av aktører som interagerer med hverandre i et frodig og sosialt landskap. Forskning, teknologi, medisin, mat, planter, sportslige aktiviteter, mote og vennskap presenteres som et billedlig collage og blir på denne måten en refleksjon over brukernes utveksling av ideer og kunnskap.
Mbamba utforsker miljøet både på en symbolsk og bokstavelig måte. Han uttrykker selv at han ønsket å skape et verk der studenter, ansatte og besøkende er bundet sammen. Visuelt benytter han trær, planter og ledninger som forbindelsestråder mellom aktørene. Gjennom fargepaletten og de kraftig fortegnede sorte konturene knyttes et mylder av aktører sammen til et eksplosivt veggmaleri, som også har replikker i andre enden av trappeløpet. De rene sterke primærfargene understreker estetiske elementer med referanse til både folklore og populærkulturelle uttrykk. Veggmaleriet danner et frodig og personlig visuelt språk som både innehar konkrete og abstrakte elementer og som henspiller på muligheten for vekst når kunnskap deles.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2015, Ullern videregående skole