Rhythm Wars - Interval
2016Om kunstverket
En stor trommeform har landet på fasaden av Løren T-banestasjon. Camille Norment`s Rhythm Wars – Interval er en tydelig markering av stasjonen og stedet Løren. Kunstverket har en direkte referanse til Lørens stedshistorie som militært område. Her lå Løren leir frem til 1999, da Selvaag overtok og transformasjonen av området og byggingen av Lørenbyen tok til. Kunstverkets form fremkaller brokker av denne historien.
Formen leker videre med flere gjenkjennelige referanser og assosiasjoner. Trommen har en lang historie som symbol for taktfast bevegelse og speiler på den måten stasjonens aktivitet: togenes regelmessige, gjentagende passering i stasjonshallen under bakken. Kunstverkets utforming fører også tankene mot en stasjonsklokke av det tradisjonelle slaget. Stasjonsklokken er et klassisk, funksjonelt og interkulturelt fenomen og stedsmarkør.
Ved mørkets frembrudd gløder skulpturen med et innvendig lys. Selve trommen fester grepet på stasjonsfasaden ved hjelp av stålarmer - som en liten robot eller et ukjent vesen i frosset bevegelse viser kunstverket vei mot stasjonens hovedinngang.
Camille Norment arbeider i en rekke medier og har en kunstnerisk praksis som integrerer visuelle uttrykk, lydinstallasjoner og musikk. Lydbilder og fysiske objekter går hånd i hånd i mange av hennes verk. Resultatet er mangfoldige og sanselige verk, som kommer oss i møte og berører oss så vel visuelt som direkte fysisk og sanselig.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2016
Om kunstverket
En stor trommeform har landet på fasaden av Løren T-banestasjon. Camille Norment`s Rhythm Wars – Interval er en tydelig markering av stasjonen og stedet Løren. Kunstverket har en direkte referanse til Lørens stedshistorie som militært område. Her lå Løren leir frem til 1999, da Selvaag overtok og transformasjonen av området og byggingen av Lørenbyen tok til. Kunstverkets form fremkaller brokker av denne historien.
Formen leker videre med flere gjenkjennelige referanser og assosiasjoner. Trommen har en lang historie som symbol for taktfast bevegelse og speiler på den måten stasjonens aktivitet: togenes regelmessige, gjentagende passering i stasjonshallen under bakken. Kunstverkets utforming fører også tankene mot en stasjonsklokke av det tradisjonelle slaget. Stasjonsklokken er et klassisk, funksjonelt og interkulturelt fenomen og stedsmarkør.
Ved mørkets frembrudd gløder skulpturen med et innvendig lys. Selve trommen fester grepet på stasjonsfasaden ved hjelp av stålarmer - som en liten robot eller et ukjent vesen i frosset bevegelse viser kunstverket vei mot stasjonens hovedinngang.
Camille Norment arbeider i en rekke medier og har en kunstnerisk praksis som integrerer visuelle uttrykk, lydinstallasjoner og musikk. Lydbilder og fysiske objekter går hånd i hånd i mange av hennes verk. Resultatet er mangfoldige og sanselige verk, som kommer oss i møte og berører oss så vel visuelt som direkte fysisk og sanselig.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2016