Illuminated
2016Om kunstverket
Verket Illuminated på Haugenstua skole er utformet for å formidle tanker rundt elevenes læresituasjon, og skolen som en formidler av nye måter å se verden på. Verket består av 38 vinklede, irregulære speil som sammen danner en sirkel.
Et av de mest grunnleggende temaene i Jørgen Craig Lello og Tobias Arnells kunstneriske arbeid er «verdensbildet» som en bred definisjon på hvordan virkeligheten lar seg oppfatte. De arbeider med dette begrepet som en forestilling i vedvarende bevegelse. Denne bevegelsen handler like gjerne om subjektet (den som ser) som objektet (det som blir sett).
I Lello og Arnells speilarbeider blir verdensbildet gransket som fenomen. Utgangspunktet er den som ser på, det vil si betrakteren. Det er betrakterens speiling i motivet som løses opp og modelleres på nytt. I arbeidet med verket på skolen er det sammenhenger rundt Haugenstua som er utgangspunktet for undersøkelsen. I motsetning til å løse opp, har kunstnerne her vært opptatt av å lage nye figurasjoner, eller nye former.
Verket fører betrakteren inn i en visuell «samtale» med skolen og med arkitekturen. Dette skjer optisk, gjennom skulpturens speiling, men også gjennom ideen om at skolen tilbyr elevene nye perspektiver eller nye måter å oppfatte verden på. Skolemiljøet hjelper elevene til å få øynene opp for ulike verdensanskuelser, ideer og kunnskap som de i utgangspunktet ikke umiddelbart har tilgang til, eller fullt ut kan overskue.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2016
Om kunstverket
Verket Illuminated på Haugenstua skole er utformet for å formidle tanker rundt elevenes læresituasjon, og skolen som en formidler av nye måter å se verden på. Verket består av 38 vinklede, irregulære speil som sammen danner en sirkel.
Et av de mest grunnleggende temaene i Jørgen Craig Lello og Tobias Arnells kunstneriske arbeid er «verdensbildet» som en bred definisjon på hvordan virkeligheten lar seg oppfatte. De arbeider med dette begrepet som en forestilling i vedvarende bevegelse. Denne bevegelsen handler like gjerne om subjektet (den som ser) som objektet (det som blir sett).
I Lello og Arnells speilarbeider blir verdensbildet gransket som fenomen. Utgangspunktet er den som ser på, det vil si betrakteren. Det er betrakterens speiling i motivet som løses opp og modelleres på nytt. I arbeidet med verket på skolen er det sammenhenger rundt Haugenstua som er utgangspunktet for undersøkelsen. I motsetning til å løse opp, har kunstnerne her vært opptatt av å lage nye figurasjoner, eller nye former.
Verket fører betrakteren inn i en visuell «samtale» med skolen og med arkitekturen. Dette skjer optisk, gjennom skulpturens speiling, men også gjennom ideen om at skolen tilbyr elevene nye perspektiver eller nye måter å oppfatte verden på. Skolemiljøet hjelper elevene til å få øynene opp for ulike verdensanskuelser, ideer og kunnskap som de i utgangspunktet ikke umiddelbart har tilgang til, eller fullt ut kan overskue.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2016