Mot nye høyder
2016Om kunstverket
Bjørn Hegardt og Theo Ågrens verk Mot nye høyder til Haugenstua skole er plassert i og under taket. Fra et arbeidsbord skyter det ut massevis av fargede papirfly, en voldsom bevegelse som er frosset i flukten.
Mot nye høyder handler om hver enkelt elevs utvikling i skoletiden, men også om det allmennmenneskelige ønsket om å kunne fly, eller fascinasjonen av å være vektløs som en fugl.
A4-arket kan bli sett på som et symbol for læring og utvikling, et blankt ark, der skolens oppgave er å hjelpe hver elev til å finne sin unike egenart i løpet av skoletiden. Ved å oppmuntres til å være kreativ, bli kjent med og forstå de kreative prosessene, oppdager man nye ting og ser verden på en ny måte. I installasjonen blir arkene til individuelle former og farger som flyr ut i verden, lik elevene når de er ferdige på skolen og fortsetter ut i verden og videre til mer spesialisert skolegang.
Man kan også se arkene og flyene fra et mer humoristisk ståsted; å kaste et papirfly og se hvor langt det kan gå er en form for kreativt tøys og dagdrømmeri. Biblioteket er et sted for lekser, fordypning og studier, men kreative sysler og drømmevirksomhet er også viktige egenskaper. Kanskje kan man faktisk tøyse seg frem til løsningen på et problem eller til en ny oppdagelse?
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2016
Om kunstverket
Bjørn Hegardt og Theo Ågrens verk Mot nye høyder til Haugenstua skole er plassert i og under taket. Fra et arbeidsbord skyter det ut massevis av fargede papirfly, en voldsom bevegelse som er frosset i flukten.
Mot nye høyder handler om hver enkelt elevs utvikling i skoletiden, men også om det allmennmenneskelige ønsket om å kunne fly, eller fascinasjonen av å være vektløs som en fugl.
A4-arket kan bli sett på som et symbol for læring og utvikling, et blankt ark, der skolens oppgave er å hjelpe hver elev til å finne sin unike egenart i løpet av skoletiden. Ved å oppmuntres til å være kreativ, bli kjent med og forstå de kreative prosessene, oppdager man nye ting og ser verden på en ny måte. I installasjonen blir arkene til individuelle former og farger som flyr ut i verden, lik elevene når de er ferdige på skolen og fortsetter ut i verden og videre til mer spesialisert skolegang.
Man kan også se arkene og flyene fra et mer humoristisk ståsted; å kaste et papirfly og se hvor langt det kan gå er en form for kreativt tøys og dagdrømmeri. Biblioteket er et sted for lekser, fordypning og studier, men kreative sysler og drømmevirksomhet er også viktige egenskaper. Kanskje kan man faktisk tøyse seg frem til løsningen på et problem eller til en ny oppdagelse?
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2016