Ingwill Gjelsvik  (1959)

Landskapsfrise

2016
Blyant på papir
75 × 800 cm
OKK.01330

Om kunstverket

Ingwill Gjelsvik Landskapsfrise til Tokerud skole er utført i fire lag med blyant i forskjellig hardhetsgrad. Fotografier fra skolens nærområde - skogen og grøftekanten - utgjør underlagsmaterialet ...

Ingwill Gjelsvik Landskapsfrise til Tokerud skole er utført i fire lag med blyant i forskjellig hardhetsgrad. Fotografier fra skolens nærområde - skogen og grøftekanten - utgjør underlagsmaterialet for arbeidet og som tegningens første lag og grunnstamme. Som en midtlinje og et omdreiningsmoment for hele komposisjonen løper en tekststripe med utdrag fra Martin Luther Kings tale fra 1963: I have a dream. Lydbildet fra opptaket med de vekslende frekvenser i Luther Kings stemme speiles i tegningens rytmiske komposisjon. Verkets detaljrikdom legger nye lag og bygger ut fortellingen i mange retninger. Ved nærmere ettersyn er landskapsfrisen full av «feil» som bryter med det realistiske førsteinntrykket: Størrelsesforholdet og det forventede hierarkiet mellom de forskjellige motivene og komponentene i bildet veksler og skaper nye sammenhenger som kan tolkes på mange måter.

Landskapsfrise rommer det konkrete og nære som er tydelig, og et større bilde som det er vanskeligere å få tak på. Estetikken og detaljarbeidet i tegningene gir det ubetydelige og usette en fremtredende plassering. Parallelt skaper surrealistiske sammenstillinger og møtet med uventede motiver en mørkere undertone som setter det vakre i spill, og peker mot sårbarhet og trusselbilder. I dette tilfellet er Luther Kings tale til stede som historisk dokument og klangbunn for frisens komposisjon som rommer både det håndgripelige og det usagte. Den kan vise til viktigheten av drømmer om endring og håp, men talen er også et historisk faktum som minner om hva som skjedde videre, og ikke minst hvor aktuelle problemstillingene er i dag.

Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2016

© Ingwill Gjelsvik / BONO Fotografi: © Øystein Thorvaldsen Tekst: Kulturetaten