Mellomsoner
2016Om kunstverket
Tiril Schrøder arbeider primært med maleri, skrift og tegning direkte på vegg. Arbeidene har stor tematisk spennvidde, og de forestiller gjerne figurer, landskap og arkitektur i komposisjoner som gir stort rom for fantasien og derfor kommuniserer godt med barn.
Til Fernanda Nissen skole har Schrøder utført veggmaleriene Mellomsoner i fire rom i avdelingen for 1. - 4. trinn. I tråd med arkitektens intensjon fungerer rommene som «lysninger i skogen», rolige og meditative soner mellom mer travle og handlingsmettede klasse- og aktivitetsrom. Tiril Schrøder har tematisert noen av våre mest kjente folkeeventyr.
Et gjennomgående trekk er forbindelsen til vår egen tid, antydet av lokal arkitektur og moderne rekvisitter. Storo Storsenter, like ved skolen, har blitt utstyrt med tinder og tårn, Rødhette kommer seg frem på skateboard og Tornerose fremstår i vår egen tid, som en jente i boblejakke. Dette er tankevekkende visuelle grep som fokuserer på aktualiteten i myter og eventyr. Hva kan vi lære av eventyrene?
Veggmaleriene kommuniserer på ulike nivåer. Komposisjonen med Rødhette er et enkelt konsept skreddersydd for de yngste barna, mens Kvitebjørn Kong Valemon er uttrykksmessig noe mer avansert. Bildene i 3. etasje, som er basert på eventyrene av Mumle Gåsegg og Tornerose har et gradvis mer sammensatt uttrykk, rettet inn mot 3. og 4. klassetrinn.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2016
Om kunstverket
Tiril Schrøder arbeider primært med maleri, skrift og tegning direkte på vegg. Arbeidene har stor tematisk spennvidde, og de forestiller gjerne figurer, landskap og arkitektur i komposisjoner som gir stort rom for fantasien og derfor kommuniserer godt med barn.
Til Fernanda Nissen skole har Schrøder utført veggmaleriene Mellomsoner i fire rom i avdelingen for 1. - 4. trinn. I tråd med arkitektens intensjon fungerer rommene som «lysninger i skogen», rolige og meditative soner mellom mer travle og handlingsmettede klasse- og aktivitetsrom. Tiril Schrøder har tematisert noen av våre mest kjente folkeeventyr.
Et gjennomgående trekk er forbindelsen til vår egen tid, antydet av lokal arkitektur og moderne rekvisitter. Storo Storsenter, like ved skolen, har blitt utstyrt med tinder og tårn, Rødhette kommer seg frem på skateboard og Tornerose fremstår i vår egen tid, som en jente i boblejakke. Dette er tankevekkende visuelle grep som fokuserer på aktualiteten i myter og eventyr. Hva kan vi lære av eventyrene?
Veggmaleriene kommuniserer på ulike nivåer. Komposisjonen med Rødhette er et enkelt konsept skreddersydd for de yngste barna, mens Kvitebjørn Kong Valemon er uttrykksmessig noe mer avansert. Bildene i 3. etasje, som er basert på eventyrene av Mumle Gåsegg og Tornerose har et gradvis mer sammensatt uttrykk, rettet inn mot 3. og 4. klassetrinn.
Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2016