Kong Haakon 7
1947-1950Om kunstverket
Ved å nekte samarbeid med den tyske okkupasjonsmakten hadde Kong Haakon 7. framstått som rettsstatens garantist i det okkuperte Norge. Derfor er det ingen tilfeldighet at han gjengis over Okkupasjonsfrisen. Monarken sees sittende med Stortingsbygningen i bakgrunnen, og med de innledende ord fra Magnus Lagabøters Landslov av 1276 som motto: "At logum skal land várt byggja, en eigi at ulogum eyda" (med lov skal landet (vårt) bygges, og ikke med lovløshet ødelegges.) Kongemaktens symboler, kronen, septeret, rikseplet og sverdet sees også, og dessuten skimtes Magnus Lagabøter selv, der han på symbolsk vis uskadeliggjør den personifiserte lovløshet. Med framstillingen av monarken og Stortingsbygningen er dermed Staten også representert i hovedstadens rådhus.
Mønsteret på veggen i etasjen over Okkupasjonsfrisen kan oppleves både som et abstrakt mønster og som en stilisering av granbevokste åsrygger i tåke. Dørfeltene til høyre og venstre for bildet med kong Haakon 7. gir likedan både assosiasjoner til abstrakte komposisjoner og til murverk med stillaser og stiger. De er malt på tørr mur, "al secco", av kunstnerens assistenter. Dekorasjonene under hallens himling bidrar til å skape en helhet av veggenes ulike utsmykkinger. Istedenfor å følge arkitektenes forslag utarbeidet Henrik Sørensen og Alf Rolfsen mønstrene – visstnok basert på Per Krohgs spontane skisser.
Om kunstverket
Ved å nekte samarbeid med den tyske okkupasjonsmakten hadde Kong Haakon 7. framstått som rettsstatens garantist i det okkuperte Norge. Derfor er det ingen tilfeldighet at han gjengis over Okkupasjonsfrisen. Monarken sees sittende med Stortingsbygningen i bakgrunnen, og med de innledende ord fra Magnus Lagabøters Landslov av 1276 som motto: "At logum skal land várt byggja, en eigi at ulogum eyda" (med lov skal landet (vårt) bygges, og ikke med lovløshet ødelegges.) Kongemaktens symboler, kronen, septeret, rikseplet og sverdet sees også, og dessuten skimtes Magnus Lagabøter selv, der han på symbolsk vis uskadeliggjør den personifiserte lovløshet. Med framstillingen av monarken og Stortingsbygningen er dermed Staten også representert i hovedstadens rådhus.
Mønsteret på veggen i etasjen over Okkupasjonsfrisen kan oppleves både som et abstrakt mønster og som en stilisering av granbevokste åsrygger i tåke. Dørfeltene til høyre og venstre for bildet med kong Haakon 7. gir likedan både assosiasjoner til abstrakte komposisjoner og til murverk med stillaser og stiger. De er malt på tørr mur, "al secco", av kunstnerens assistenter. Dekorasjonene under hallens himling bidrar til å skape en helhet av veggenes ulike utsmykkinger. Istedenfor å følge arkitektenes forslag utarbeidet Henrik Sørensen og Alf Rolfsen mønstrene – visstnok basert på Per Krohgs spontane skisser.