Thumps Up!
2012Om kunstverket
Thumbs up! heter utsmykningen som kunstneren Petter Alexandre Hepsø har laget for Sinsen skole. Utsmykningen favner tre frittstående bjørneskulpturer i bronse.
Hepsø er en kunstner som i en årrekke har kretset om dyret i sine arbeider, enten han har laget utsmykninger, eller verk ment for utstilling. Det er ingen dum tanke å velge et dyr som utgangspunkt for en utsmykning i skolesammenheng. Dyrene vil alltid appellere til oss mennesker, og ikke minst til barna; Gjennom alle tider har vi identifisert oss med dyr, brukt dem som metaforer for menneskelige egenskaper. Dyret er også et kraftfullt bilde på den grunnleggende, usiviliserte villskapen i oss, de primitive kreftene som hele tiden truer med å bryte igjennom den dannede, kultiverte overflaten.
For barn i Norge er bjørnen et ekstra spennende dyr, fordi den er vill og farlig, men faktisk finnes der ute i skogene våre. Om enn man ikke akkurat kan vente seg å se bjørn i de små treklyngene ved Sinsenkrysset, så er det likevel et dyr vi har en viss nærhet til. Bjørnen er også et svært symbolladet dyr, som er bærer av mange motsetninger; Vi forbinder den med dvale, søvn og fred, men også med farlig vrede og blodige angrep. Gjennom århundrene spesielt innenfor en søramerikansk tradisjon, har den også symbolisert moderlighet og omsorg, noe som legemliggjøres gjennom teddybjørnen. Men brunbjørnen som går i hi står også som bilde på den dype søken innover i en selv; erkjennelse og visdom.
Hepsø har skapt tre relativt ulike bjørnefremstillinger; I første etasje ser vi en ganske liten bjørn som står på en pidestall ved inngangspartiet. Med menneskehender iført gule hansker holder den begge tomlene i været, med en klassisk oppmuntrende gest; en oppmuntring man kan trenge som barn i en utfordrende skolehverdag med faglige så vel som sosiale prøvelser. I annen etasje ser vi en langt større bjørn, denne står på en hånd med labbene i været, og turner eller danser. Som så ofte tidligere hos Hepsø er det ikke arten han er ute etter å skildre. Den dansende bjørnen er bare bilde på noe annet; det lekende mennesket kanskje. Denne skulpturen er på størrelse med et stort barn eller en liten voksen. Interessant er også den siste skulpturen som vi finner i tredje etasje. Denne er litt mindre igjen. Her ser vi en bjørn som står statisk med "armene" langs siden. Et gigantisk elggevir kommer til syne under en rød skyggelue. Denne typen forvandlingsmotiver ser vi svært ofte hos Hepsø; elefant blir til ørn, bjørn blir til menneske eller elg. Kanskje forsøker han her å skape en refleksjon som skal få de unge til å tenke utenfor boksen, kanskje vil minne dem om at de ikke skal la seg tvinge inn i enkle kategorier, at de ikke behøver enten å være sterk som en bjørn eller sta som en elg, men både- og eller verken – eller.
Thumps up!
er en vellykket utsmykning. Skulpturene fungerer godt i rommet, de forstyrrer ikke rammene, men beriker og levendegjør omgivelsene. De kan tas inn med sidesynet av elever som stormer forbi, men det er også et verk som tåler en grundigere betraktning, og som kan være utgangspunkt for interessante refleksjoner.Kunstprosjekt, 2%-fondet 2012
Om kunstverket
Thumbs up! heter utsmykningen som kunstneren Petter Alexandre Hepsø har laget for Sinsen skole. Utsmykningen favner tre frittstående bjørneskulpturer i bronse.
Hepsø er en kunstner som i en årrekke har kretset om dyret i sine arbeider, enten han har laget utsmykninger, eller verk ment for utstilling. Det er ingen dum tanke å velge et dyr som utgangspunkt for en utsmykning i skolesammenheng. Dyrene vil alltid appellere til oss mennesker, og ikke minst til barna; Gjennom alle tider har vi identifisert oss med dyr, brukt dem som metaforer for menneskelige egenskaper. Dyret er også et kraftfullt bilde på den grunnleggende, usiviliserte villskapen i oss, de primitive kreftene som hele tiden truer med å bryte igjennom den dannede, kultiverte overflaten.
For barn i Norge er bjørnen et ekstra spennende dyr, fordi den er vill og farlig, men faktisk finnes der ute i skogene våre. Om enn man ikke akkurat kan vente seg å se bjørn i de små treklyngene ved Sinsenkrysset, så er det likevel et dyr vi har en viss nærhet til. Bjørnen er også et svært symbolladet dyr, som er bærer av mange motsetninger; Vi forbinder den med dvale, søvn og fred, men også med farlig vrede og blodige angrep. Gjennom århundrene spesielt innenfor en søramerikansk tradisjon, har den også symbolisert moderlighet og omsorg, noe som legemliggjøres gjennom teddybjørnen. Men brunbjørnen som går i hi står også som bilde på den dype søken innover i en selv; erkjennelse og visdom.
Hepsø har skapt tre relativt ulike bjørnefremstillinger; I første etasje ser vi en ganske liten bjørn som står på en pidestall ved inngangspartiet. Med menneskehender iført gule hansker holder den begge tomlene i været, med en klassisk oppmuntrende gest; en oppmuntring man kan trenge som barn i en utfordrende skolehverdag med faglige så vel som sosiale prøvelser. I annen etasje ser vi en langt større bjørn, denne står på en hånd med labbene i været, og turner eller danser. Som så ofte tidligere hos Hepsø er det ikke arten han er ute etter å skildre. Den dansende bjørnen er bare bilde på noe annet; det lekende mennesket kanskje. Denne skulpturen er på størrelse med et stort barn eller en liten voksen. Interessant er også den siste skulpturen som vi finner i tredje etasje. Denne er litt mindre igjen. Her ser vi en bjørn som står statisk med "armene" langs siden. Et gigantisk elggevir kommer til syne under en rød skyggelue. Denne typen forvandlingsmotiver ser vi svært ofte hos Hepsø; elefant blir til ørn, bjørn blir til menneske eller elg. Kanskje forsøker han her å skape en refleksjon som skal få de unge til å tenke utenfor boksen, kanskje vil minne dem om at de ikke skal la seg tvinge inn i enkle kategorier, at de ikke behøver enten å være sterk som en bjørn eller sta som en elg, men både- og eller verken – eller.
Thumps up!
er en vellykket utsmykning. Skulpturene fungerer godt i rommet, de forstyrrer ikke rammene, men beriker og levendegjør omgivelsene. De kan tas inn med sidesynet av elever som stormer forbi, men det er også et verk som tåler en grundigere betraktning, og som kan være utgangspunkt for interessante refleksjoner.Kunstprosjekt, 2%-fondet 2012