Det gror
1939-1950Om kunstverket
Omkring 1930 markerte Midelfart seg med til dels dramatiske og samfunnskritiske bilder, men etter hvert kom landskaper til å utgjøre den viktigste motivgruppen i hans produksjon. Samspillet mellom mennesker og natur preget også hans utkast Det gror til konkurransen i 1937 – 38 om utsmykking av Oslo rådhus.
Dette kom også til å prege maleriet som Midelfart fikk realisere. Motivet synes å være hentet fra badelivet ved Holmsbu, der han ofte malte. Mest forteller det om fritidens og friluftslivets økende betydning omkring midten av århundret, samtidig som den lyse og tynt påførte malingen kan skyldes inntrykk fra Munchs aulautsmykking, ikke minst fordi også Munch hadde utstyrt en representativ sal med naturscener befolket med til dels nakne mennesker. Gruppen midt på bildet, der barn studerer noe på bakken, minner om barna på stranden i den ene versjonen av aulautsmykkingen Forskerne.
Mens Midelfart arbeidet med maleriet inne i rådhuset under andre verdenskrig, ble bildet skadet av en eksplosjon på Filipstad i 1943. Han måtte derfor begynne forfra, og fikk slik sett anledning til å tilpasse formatet bedre til fondveggens endelige utforming. Det viste seg likevel krevende å gi den ikke spesielt stramme komposisjonen, nærmest basert på 26 aktstudier, en kraft som kreves av et fondmotiv i en 36 meter lang hall. Lettere ble det ikke ved at to nødvendige serveringsdører griper forstyrrende inn i billedflaten. Kunstneren ga uttrykk for hva han syntes om dem ved å la en av bildets småbarn peke mot den ene døra mens han rekker tunge!
Om kunstverket
Omkring 1930 markerte Midelfart seg med til dels dramatiske og samfunnskritiske bilder, men etter hvert kom landskaper til å utgjøre den viktigste motivgruppen i hans produksjon. Samspillet mellom mennesker og natur preget også hans utkast Det gror til konkurransen i 1937 – 38 om utsmykking av Oslo rådhus.
Dette kom også til å prege maleriet som Midelfart fikk realisere. Motivet synes å være hentet fra badelivet ved Holmsbu, der han ofte malte. Mest forteller det om fritidens og friluftslivets økende betydning omkring midten av århundret, samtidig som den lyse og tynt påførte malingen kan skyldes inntrykk fra Munchs aulautsmykking, ikke minst fordi også Munch hadde utstyrt en representativ sal med naturscener befolket med til dels nakne mennesker. Gruppen midt på bildet, der barn studerer noe på bakken, minner om barna på stranden i den ene versjonen av aulautsmykkingen Forskerne.
Mens Midelfart arbeidet med maleriet inne i rådhuset under andre verdenskrig, ble bildet skadet av en eksplosjon på Filipstad i 1943. Han måtte derfor begynne forfra, og fikk slik sett anledning til å tilpasse formatet bedre til fondveggens endelige utforming. Det viste seg likevel krevende å gi den ikke spesielt stramme komposisjonen, nærmest basert på 26 aktstudier, en kraft som kreves av et fondmotiv i en 36 meter lang hall. Lettere ble det ikke ved at to nødvendige serveringsdører griper forstyrrende inn i billedflaten. Kunstneren ga uttrykk for hva han syntes om dem ved å la en av bildets småbarn peke mot den ene døra mens han rekker tunge!