Byste utført av Anders Svor, i naturalistisk stil. Skulpturen ble bekostet av Benneches legat. Bronsebyste fra 1912 av maleren Adolph Tidemand (1814–76) som regnes blant forgrunnsskikkelsene innen nor...
Byste utført av Anders Svor, i naturalistisk stil. Skulpturen ble bekostet av Benneches legat. Bronsebyste fra 1912 av maleren Adolph Tidemand (1814–76) som regnes blant forgrunnsskikkelsene innen norsk nasjonalromantikk på 1840- og 1850-tallet. I særklasse står maleriet «Brudeferden i Hardanger» fra 1848, som ble utført sammen med den like betydningsfulle Hans Fredrik Gude. Samme år bestilte Kunstnerforeningen såkalte tablåer for oppføring i Christiania Theater. «Brudeferden i Hardanger» ble utformet som et slikt. Bakgrunnens kulisse ble malt av Tidemand og Gude, mens scenen ble fylt med båt og folk i nasjonaldrakter, så likt maleriet som mulig. Her ble mannskorverket av samme navn – komponert av Halfdan Kjerulf og med tekst av Andreas Munch – urframført våren 1849. Suksessen var stor og arrangementet regnes som nasjonalromantikkens gjennombrudd i Norge. Arrangementet danner også utgangspunktet for skulpturene på Kjerulfs plass, idet man her finner portretter av dets sentrale aktører Kjerulf, Tidemand, Gude og Andreas Munch.