Den glassfiberarmerte og lakkerte polyesterskulpturen framstår som en sterkt abstrahert kvinneskikkelse i profil. Opprinnelig var den planlagt som en flytende skulptur i Oslofjorden der den, forankret...
Den glassfiberarmerte og lakkerte polyesterskulpturen framstår som en sterkt abstrahert kvinneskikkelse i profil. Opprinnelig var den planlagt som en flytende skulptur i Oslofjorden der den, forankret i bunnen, ville fungere som «værhane». Isteden ble den landfast i Tøyenparken, der den står permanent i retning sør/nord. Sjølie har gjort seg mest bemerket som maler. I 1970-årene nærmet han seg abstrakt ekspresjonisme, før han viste abstrakte eller sterkt abstraherte, lyse figurer mot mørk bakgrunn. Bildene som gjerne er i store formater kan være tilført sand, strie og glassfiber. Sammen med den grove maleteknikken bidro dette til en viss relieffvirkning, og de var heller ikke så ulike Vindfruen i formspråket. Verket ble gitt i gave fra kunstneren til kommunen i 1996.