Mattias Härenstam  (1971)

Alt som før var dødt

2022
Rustfritt stål i tre forskjellige overflatebehandlinger: en rustpatinering nederst mot bakken, upatinert på midten og speilblanke, forkrummede topper
OKK.01463

Om kunstverket

Ved kaiområdet på Langøyene i Oslofjorden står skulpturgruppen Alt som før var dødt, godt plassert i det grønne kuperte terrenget. De åtte stålskulpturene i forskjellige høyder strekker seg fra ...

Ved kaiområdet på Langøyene i Oslofjorden står skulpturgruppen Alt som før var dødt, godt plassert i det grønne kuperte terrenget. De åtte stålskulpturene i forskjellige høyder strekker seg fra bakken opp mot solen, som asparges i sesong om våren.

Härenstam har tatt utgangspunkt i hvordan planter og knopper skyter fart opp av jorden når han har utformet dette monumentale, naturinspirerte verket. De abstraherte spirelignende formene og de ulike overflatene i stålet, med rustrødt corten stål i bunn, og polert stål øverst, forsterker ideen om noe som vokser opp fra skrapet under bakken. Kunstverket kan forståes som en kommentar til at Langøyene som før var en søppelfylling, nå har fått nytt liv.

Tittelen Alt som før var dødt er hentet fra den kjente svenske salmen «Den blomstertid nu kommer». Salmen henspiller på nettopp naturens gang, og sier oss noe om hvordan årstidene og naturen for øvrig, utrettelig trenger seg frem, med nytt liv, der hvor det før var dødt. Salmen er vanlig å synge på skoleavslutninger i Sverige for å feire at ferien begynner og sommeren er her.
I norsk oversettelse lyder det første verset slik:

«Den blomstertid nå kommer med lyst og glede stor,
Den kjære, lyse sommer da gress og grøde gror.
Nå rører solens armer ved alt som før var dødt,
De blide stråler varmer og alt på ny blir født.»

Mattias Härenstam bor og arbeider i Oslo. Han jobber med både installasjon, skulptur, film og tresnitt. I arbeidene undersøker han "rissene" i kulturen, de punktene hvor ting brister og alt kaos som skjuler seg under overflaten plutselig tyter ut. Verket til Langøyene tematiserer vårt forhold til naturen rundt oss og hvordan det er i endring.  

Kunstprosjekt, Oslo kommunes kunstordning 2023

© Mattias Härenstam / BONO Fotografi: © Trond A. Isaksen